FNLI publiceert jaarlijkse Monitor Levensmiddelenindustrie; sector is stabiel

12 oktober 2016

De voedingsmiddelenindustrie toont zich een stabiele factor voor de Nederlandse economie. Met een outputwaarde van 64,9 miljard euro droeg de voedingsmiddelenindustrie in het voorgaande jaar voor 37,1 miljard euro bij aan productie in andere sectoren. Ondernemers zijn positief gestemd, nu het consumentenvertrouwen en de koopkracht weer groeien. Dat er volop bedrijvigheid is, blijkt ook uit de sterke toename van het aantal voedingsmiddelenbedrijven het afgelopen jaar, namelijk met 5,4%. Die stijging is volledig toe te schrijven aan relatief kleine ondernemingen met minder dan 10 werknemers, vooral in de brood-en deegwarensector en de drankensector. De Monitor Levensmiddelenindustrie geeft jaarlijks inzicht in de cijfers en tendensen binnen de Nederlandse levensmiddelenindustrie.

Koopmans Merk van het Jaar 2016

13 oktober 2016

Tijdens de jaarbijeenkomst van de FNLI is Koopmans door de Nederlandse supermarktklant tot Merk van het Jaar 2016 verkozen. In een grootschalig consumentenonderzoek, uitgevoerd door GfK, scoorde Koopmans het hoogst op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Op de tweede plaats eindigde Bolletje, de winnaar van vorig jaar. Het merk Nutrilon werd derde. Mona won de Bijzondere Prestatie award, die ging naar het merk met de sterkste online merkbeleving.

De FNLI reikt in samenwerking met GfK en Distrifood, de Merk van het Jaar awards uit om de waardering van de Nederlandse supermarktklant tot uitdrukking te brengen. Naast de absoluut hoogste score voor gemeten merkkracht, wordt ook de merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2015 meegenomen in de eindscores. De titel Merk van het Jaar is daarmee een beloning voor zowel de korte als de lange termijn-prestaties.

FutureProef voor technisch geschoold personeel

7 november 2016

Achtentwintig levensmiddelenfabrieken uit de regio’s Rijnmond, Midden- en Noord-Nederland openden hun deuren voor vmbo- en havo-scholieren tijdens Futureproef; Week van de Levensmiddelenindustrie. Door middel van gastlessen, praktijkbezoeken aan fabrieken en andere activiteiten kunnen jongeren op een toegankelijke manier kennismaken met de diverse arbeidskansen die de sector biedt. De FNLI organiseerde dit initiatief i.s.m. Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL), voor de tweede keer om jongeren te stimuleren een technische of technologische vervolgopleiding te kiezen.

Sectorplan Levensmiddelenindustrie 2014 – 2016: een terugblik

december 2016

Meer scholing en duurzaam inzetbare medewerkers; met deze ambities lanceerde minister Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in december 2014 het Sectorplan Levensmiddelenindustrie. Dit plan leverde 11 maatregelen verdeeld over vier thema’s: arbeidsmobiliteit, scholing, instroom en gezondheid. Ruim 18.000 mensen namen deel aan het programma waarvan het merendeel zich inschreef voor scholing en/of deelnam aan een gezondheidscheck. Naar verwachting zullen enkele tientallen Wajongeren en ouderen dankzij het sectorplan een nieuwe baan vinden in de levensmiddelenindustrie. De terugblik biedt ook interessante inzichten op de volgende gebieden: Automatisering en robotisering, scholing en diploma’s en arbeidsmobiliteit.

Kennissessie ‘Succesvol(ler) op de Duitse Foodmarkt’

7 november 2016

In samenwerking met ABN AMRO en Duitsland Desk Food organiseerde de FNLI de sessie ‘Succesvol(ler) op de Duitse Foodmarkt’ voor ondernemers die interesse hebben of reeds bij onze oosterburen actief zijn. Met een diverse programma waarin Foodexperts de ins en outs presenteerden van zakendoen in de Duitse foodbranche en met Duitse retailers, werd er ook een persoonlijke kijk achter de schermen geboden. Doel was de ondernemers te informeren en inspireren met praktische informatie met hulp van een aantal gerenommeerde sprekers uit deze branche.