Alliantie Verduurzaming Voedsel overhandigt ‘stamppot vol duurzaamheid’ aan staatssecretaris Van Dam

Alliantie Verduurzaming Voedsel overhandigt ‘stamppot vol duurzaamheid’ aan staatssecretaris Van Dam

29 februari 2016


Bedrijfsleven tilt verduurzaming over de gehele linie naar het volgende level

Vandaag overhandigde Aalt Dijkhuizen, voorzitter van de Alliantie Verduurzaming Voedsel, een ‘stamppot vol duurzaamheid’, aan staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken. Aan de hand van de ingrediënten van de stamppot presenteerde de Alliantie in de Galgenwaard te Utrecht een greep uit alle activiteiten vanuit het bedrijfsleven om de voedselketen te verduurzamen. CEO’s uit de land- en tuinbouwsector, levensmiddelenindustrie, retail, horeca en catering gingen tijdens een stamppotdiner, in gesprek met staatssecretaris van Dam over hun acties en ambities.

“Over de gehele linie naar het volgende level”
Dijkhuizen lichtte tijdens het evenement de ambitie “Over de gehele linie naar het volgende level” van de Alliantie toe. Dat betekent dat in 2020 al het voedsel dat op de Nederlandse markt verkrijgbaar is duurzamer geproduceerd, verwerkt en gedistribueerd wordt. Daarbij wordt rekening gehouden met de 9 verduurzamingsthema’s van de Alliantie en wordt gewerkt aan zogenaamde “duurzaamheidshotspots” in de keten van elk product. Daarmee brengt de Alliantie voor belangrijke grondstof- en productketens in kaart waar de grootste verduurzamingsimpact te behalen is en welke stappen bedrijven kunnen zetten. De Alliantie werkt hierbij samen met de internationale organisatie The Sustainability Consortium en met nationale kennispartners.

MeatNL: Meerjarig programma voor verduurzaming vleesketen
Voor de productgroep vlees start de Alliantie samen met de Uitvoeringsagenda Duurzame Veehouderij een platform voor de marktontwikkeling van duurzamere dierlijke producten, onder de werktitel MeatNL. MeatNL is een meerjarig programma waarin vraag naar en aanbod van duurzamer vlees en vleeswaren nog beter aan elkaar worden verbonden. Thema’s als vierkantsverwaarding, internationale handelsstromen en de balans tussen verschillende duurzaamheidsthema’s, zoals dierenwelzijn en milieu, staan daarbij centraal.

Actieplan ketentransparantie
Aalt Dijkhuizen: “Met de ‘hotspotbenadering’ willen we verduurzaming in de agrifoodketen overzichtelijker en beter grijpbaar maken. Maar verduurzaming blijft een complex proces dat veel tijd en inspanning vraagt. Daarom zetten we extra in op transparantie in de keten en richting consument.” De Alliantie stelt dit jaar met het ministerie van Economische Zaken een actieplan op voor verbetering en uitbreiding van productinformatie en “traceability” in de agrifoodketen. Hierbij wordt aangesloten op de systemen die er al zijn. Onderdeel van het actieplan is een pilotproject om in onder andere de varkensvleesketen de uitwisseling van informatie over herkomst en productiewijze in de keten en richting consument te verbeteren.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Bedrijfsleven en wetenschap samen op stoom met innovaties tegen voedselverspilling

18 mei 2016


Resultaten onderzoeksprojecten CARVE en TIFN: ketensamenwerking cruciaal Een groot aantal levensmiddelenfabrikanten en supermarkten werkten de afgelopen jaren samen met onderzoekers van Wageningen UR Food & Biobased Research* en Top Institute Food & Nutrition (TIFN)** op het gebied van grondstofefficiëntie en […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Levensmiddelenindustrie verwelkomt EU Circular Economy Package

2 december 2015


FNLI: ‘Europees beleid goede basis voor circulaire economie’ Vandaag publiceerde de Europese Commissie het herziene Circular Economy Package. Hierin worden maatregelen aangekondigd om de Europese economie meer circulair te maken: afval wordt grondstof. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Campina wint FNLI Merk van het Jaar award 2014 Coca-Cola merk met meest herkenbare verpakking

30 oktober 2014


Dit jaar is Campina door de Nederlandse supermarktklant verkozen tot Merk van het Jaar 2014. Op de tweede en derde plaats eindigden respectievelijk Mona en Douwe Egberts. De Merk van het Jaar awards werden vandaag voor de achtste achtereenvolgende keer […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn