“Bodem omhoog” voor verduurzaming voedselketen

“Bodem omhoog” voor verduurzaming voedselketen

2 juni 2014


Nieuwe voorzitter Aalt Dijkhuizen zet ambities Alliantie Verduurzaming Voedsel kracht bij. Tijdens een bijeenkomst van de Alliantie Verduurzaming Voedsel gingen bedrijfsleven, overheid, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties vandaag met elkaar om de tafel over de voortgang en uitdagingen rondom verduurzaming van de voedselketen. Aalt Dijkhuizen, de nieuwe voorzitter van de Alliantie Verduurzaming Voedsel en tevens boegbeeld van de topsector Agri&Food, sprak tijdens de bijeenkomst over de ambities die de Alliantie in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken heeft vastgelegd.

Dijkhuizen: “Nederland is wereldspeler op het gebied van voedsel en voedselproductie. De agrifoodketen wil ook wereldspeler zijn in duurzaam. De enige toekomst voor de Nederlandse voedselketen is een duurzame toekomst: productief, zorgvuldig, transparant en sociaal. Hiervoor is samenwerking cruciaal: samenwerking tussen leveranciers en afnemers, publiek-private samenwerking, maar vooral ook samenwerking tussen bedrijfsleven en stakeholders. Ketens, kennis, creativiteit en een kritische blik zijn de ingrediënten voor verduurzaming van voedsel.”

De bodem omhoog
De Alliantie zet in op ‘de bodem omhoog’: dat wil zeggen dat al het voedsel dat via supermarkten, restaurants en cateraars aan consumenten wordt aangeboden, op steeds duurzamere wijze wordt geteeld, verwerkt en gedistribueerd. De prioriteiten in de agenda van de Alliantie en het ministerie van Economische Zaken liggen op verduurzaming van de vleesketen en vermindering van voedselverspilling. Over deze en andere thema’s werd vanmiddag bevlogen gediscussieerd door de deelnemers. De Alliantie stimuleert en faciliteert bedrijven bij de verduurzaming van hun productie- en distributieprocessen en ketens. Door verspreiding van kennis, instrumenten, projecten, door koplopers aan elkaar te verbinden en door de voortgang te monitoren.

Transparantie: DuurzamerEten.nl
Vertel wat je doet: transparantie en communicatie is een belangrijk aandachtspunt van de Alliantie. Dijkhuizen sloot zijn toespraak af met de lancering van het vernieuwde DuurzamerEten.nl: een website met informatie over de inspanningen die Nederlandse boeren en tuinders, fabrikanten, retailers, cateraars en horecaondernemers leveren voor verduurzaming en ook over de tegenstellingen binnen verduurzaming – zoals dierenwelzijn versus footprint – waarvoor weloverwogen keuzes noodzakelijk zijn.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Levensmiddelenindustrie in de duurzame versnelling

25 januari 2017


Vier jaar na lancering van het initiatief ‘In de versnelling’ publiceert de FNLI vandaag een trendrapport over duurzaamheid in de levensmiddelenindustrie; ‘Verduurzaming In de Volgende Versnelling’. De koplopers die in 2013 afspraken om duurzaamheid in hun bedrijfsvoering te verankeren, tonen […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

‘Overheid moet inkoopbeleid moderniseren om verduurzaming voedsel te stimuleren’

21 januari 2016


Op 28 januari a.s. debatteert de Tweede Kamer over duurzaamheid en milieu. Duurzaam inkopen door de overheid levert potentieel een belangrijke bijdrage aan verduurzamingsprocessen in het bedrijfsleven. Zo ook voor voedsel en dranken: met haar inkoopbeleid kan de overheid verduurzaming […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Bedrijfsleven en wetenschap starten groot innovatieproject tegen voedselverspilling in agrifoodketen

18 juni 2015


De Alliantie Verduurzaming Voedsel en Wageningen UR Food & Biobased Research starten het project CARVE* om voedselverspilling in de agrifoodketen te verminderen. Dat werd bekend tijdens de internationale conferentie No More Food To Waste, georganiseerd door de Nederlandse overheid in […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn