BVA en FNLI publiceren Gids Content Creators en Voedingsmiddelenadverteerders

BVA en FNLI publiceren Gids Content Creators en Voedingsmiddelenadverteerders

18 april 2017


De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en Content Creators’ uit.

Doel van de gids is om adverteerders en hun bureaus een kompas te bieden hoe ze op het gebied van content creation verantwoord reclame kunnen maken. Content creators of vloggers zijn voor voedingsmiddelenadverteerders interessante influencers om commercieel mee samen te werken. Met hun eigen videocreaties spreken ze een jonge doelgroep aan, die steeds minder lineair televisie kijkt. Deze nieuwe manier van reclame maken brengt uitdagingen met zich mee op het gebied van regelgeving en naleving, met name in combinatie met kinderen.

De gids van BVA en FNLI is gebaseerd op rondetafel gesprekken en presentaties met experts van PepsiCo, Coca-Cola, Nestlé, Unilever en McDonald’s, en enkele van hun bureaus en MCN’s (Multi Channel Networks). Ook is er samenspraak geweest met Stichting Reclamecode (SRC).

De gids bevat onder meer een verwijzing naar de Reclamecode Social Media, die regels bevat voor reclame maken met content creators. Aan deze code is een voorbeeld toegevoegd over reclame via vlogs. Ook checks op Creator & Creatie (de campagne en de uiting) zijn in de gids opgenomen. De kwalitatieve checks zijn bedoeld om (met name) voedingsmiddelenadverteerders op praktische wijze door de regelgeving te navigeren en extra aandachtspunten op het gebied van samenwerking met content creators te bieden.

Olaf Croon, Directeur BVA: “BVA staat voor verantwoord communiceren met als uitgangspunt zelfregulering. Van daaruit vinden wij het een mooie stap dat voedingsmiddelenadverteerders als PepsiCo, Coca-Cola, Unilever, Nestlé en McDonald’s bereid zijn geweest hun expertise te delen over een relevant onderwerp dat veel adverteerders en andere partijen bezighoudt: samenwerking met vloggers. Zo maken we met elkaar stappen naar een kwalitatieve industriestandaard binnen verantwoorde reclame.”

Philip den Ouden, Directeur FNLI: “De manier waarop fabrikanten hun boodschap bij de doelgroep kunnen brengen blijft zich uitbreiden en daarom is het goed dat we alert blijven op de effecten die deze kanalen met zich meebrengen. De levensmiddelenindustrie hanteert de Reclamecode voor Voedingsmiddelen die onderdeel is van de Nederlandse Reclame Code van de SRC. Daarin staat onder meer dat we helemaal geen reclame meer maken gericht op kinderen onder de 7 jaar en voor kinderen tussen de 7-13 jaar is het alleen toegestaan voor voedingsmiddelen die aan bepaalde voedingskundige criteria voldoen. Deze regels zijn ook van toepassing op samenwerking met vloggers en deze gids is een waardevol hulpmiddel om daaraan te voldoen.”

De Gids Reclameregels Content Creators & Voedingsmiddelenadverteerders is beschikbaar voor BVA en FNLI leden op www.bva.nl of www.fnli.nl. Niet leden kunnen de gids aanvragen via info@bva.nl.

Over BVA
BVA is de vertegenwoordiger van adverteerders in Nederland en heeft als doel: het bevorderen en bewaken van vrijheid van verantwoorde commerciële communicatie, het vergroten van de communicatie effectiviteit van haar leden en het samenbrengen van leden.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

FNLI zet stappen om reclame gericht op kinderen verder te beperken

8 december 2016


De FNLI heeft besloten om stappen te zetten om reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen verder te beperken. De FNLI verwacht niet dat deze verdergaande reclamebeperkingen de prevalentie van overgewicht en obesitas zullen terugdringen zoals er ook geen bewezen effecten […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Persreactie FNLI op ‘De Monitor’: Reclame gericht op kinderen reeds beperkt door industrie

16 februari 2015


Oproep in tv-programma ‘De Monitor’ mosterd na de maaltijd Sinds 1 januari 2015[1] is het verboden om reclame voor voedingsmiddelen te maken gericht op kinderen tot 13 jaar oud, tenzij producten aan specifieke voedingskundige criteria voldoen. Deze aanscherping van de […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Online kinderreclame voor voeding reeds streng gereguleerd

31 maart 2016


Vandaag stuurde staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een onderzoek over de naleving van de reclameregels voor voedingsmiddelen gericht op kinderen naar de Tweede Kamer. De resultaten van dit onderzoek zijn in lijn met de onafhankelijke reclamemonitoring die […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn