Frans protectionisme benadeelt Nederlandse levensmiddelenindustrie

Frans protectionisme benadeelt Nederlandse levensmiddelenindustrie

7 juli 2016


FNLI betreurt toelating verplichte herkomstetikettering in Frankrijk door Europese Commissie

Op dinsdag 5 juli jl. gaf de Europese Commissie groen licht aan Frankrijk om gedurende twee jaar een verplichte herkomstetikettering voor vlees en zuivel als ingrediënt in voedingsmiddelen “uit te testen”. Dit initiatief van de Franse overheid betreft overduidelijk een vorm van protectionisme en doet afbreuk aan de interne Europese markt voor vrije handel. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) roept de Nederlandse overheid dan ook op om de nodige stappen te zetten om verder protectionisme in Europa een halt toe te roepen.

Handelsbarrières
Het invoeren van verschillende etiketteringsregels voor producten gemaakt binnen of buiten Frankrijk staat volgens de FNLI gelijk aan het optrekken van handelsbarrières. Franse voedingsproducenten zijn de komende twee jaar verplicht om de exacte herkomst van zuivel of vlees in hun producten op het etiket aan te duiden. Concreet betekent dat bijvoorbeeld dat bedrijven die kazen of worsten in Frankrijk produceren, en daar op de markt brengen, expliciet op het etiket moeten vermelden of het product Nederlandse melk of vlees bevat. Franse producenten zullen geneigd zijn om vooral in te kopen bij Franse vlees- en zuivelleveranciers. Daarnaast bestaat de kans dat Franse distributeurs Nederlandse zuivel- en vleesproducten links laten liggen.

Bezwaren FNLI tegen verplichtstellen herkomstetikettering
De FNLI beaamt dat transparantie in de keten van groot belang is om het vertrouwen van consumenten te winnen, maar ziet het verplichtstellen van herkomstetikettering niet als een middel hiertoe en verwacht dat dergelijke wetgeving substantiële negatieve gevolgen heeft voor het bedrijfsleven. Zo zal verplichte herkomstetikettering leiden tot zeer frequente aanpassing van etiketten, met bijbehorende kosten en complexiteit van productie en logistiek. Ook worden producenten ontmoedigd om reststromen optimaal te benutten. De hoeveelheid van een restproduct kan te klein zijn om te gebruiken, in verhouding tot de kosten die gemaakt worden bij het wijzigen van het etiket. Lees hier de bezwaren van de FNLI tegen verplichte herkomstetikettering.

Besluit haaks op eerdere conclusie Europese Commissie
Het besluit om de Franse pilot toe te staan, staat bovendien haaks op de conclusie die diezelfde Europese Commissie amper twee jaar geleden zelf trok. Toen stelde de Commissie in een onderzoeksrapport dat de consument niet bereid is te betalen voor zo’n verplichte herkomstetikettering, dat de administratieve lasten niet te overzien zijn en dat het een negatieve impact op de Europese handel zou hebben.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Bolletje Merk van het Jaar 2015

15 oktober 2015


Nutrilon wint FNLI award als merk met beste consumenteninformatie Het merk Bolletje is door de Nederlandse supermarktklant verkozen tot Merk van het Jaar 2015. Uit het consumentenonderzoek blijkt dat Bolletje het hoogst scoort op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Op de […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Seinen op groen voor levensmiddelenindustrie

18 oktober 2017


De seinen staan op groen voor de levensmiddelenindustrie in Nederland. Dat blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2017 die de FNLI morgen publiceert. Met een stijging van 5,4 procent kent de levensmiddelenindustrie de hoogste productiegroei in vijf jaar, terwijl het ondernemers- […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

‘Levensmiddelenindustrie heeft dringend technici nodig’

8 oktober 2015


• Taskforce HCA Food & Feed presenteert visie op toekomstbestendig beroepsonderwijs • Tot 2022 zijn er circa 1600 medewerkers per jaar nodig • Eerste ‘Week van de Levensmiddelenindustrie’ van start in Noord-Nederland De levensmiddelenindustrie heeft meer technische en technologische mensen […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn