Genomineerden FNLI Merk van het Jaar awards 2016 bekend

Genomineerden FNLI Merk van het Jaar awards 2016 bekend

1 oktober 2016


Merk met beste online merkbeleving bekroond met bijzondere prestatie award

De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2016 zijn bekend. In een grootschalig consumentenonderzoek onder ruim 11.000 shoppers, uitgevoerd door GfK, zijn 88 merken beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Met hun nominatie voor een categorieprijs maken de merken ook kans om dé titel Merk van het Jaar 2016 in de wacht te slepen. Het merk met absoluut de hoogste score op gemeten merkkracht en merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2015, wordt bekroond tot het krachtigste levensmiddelenmerk van 2016.

Dit zijn de genomineerden voor 2016*:

  • Alcoholische dranken: Grolsch, Hertog Jan, Jupiler
  • Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Douwe Egberts, Pickwick, Zonnatura
  • Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Bolletje, Milka, Verkade
  • Kruidenierswaren overig: Koopmans, Nutrilon, Unox
  • Zuivel, kaas en geelvetten: Alpro, Chocomel, Mona
  • Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Aviko, Johma, Mora
  • Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Dreft, Nivea, Pampers

* In cursief de nieuwkomers (de merken die in 2015 niet genomineerd waren)

De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) reikt in samenwerking met GfK en Distrifood de Merk van het Jaar awards uit om de waardering van de Nederlandse supermarktklant tot uitdrukking te brengen. Op 13 oktober aanstaande worden deze awards tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst in DeFabrique te Utrecht uitgereikt.

Genomineerde merken met sterkste online merkbeleving
Elk jaar wordt ook een prijs voor een bijzondere prestatie uitgereikt. Dit jaar is dat het merk dat het hoogste scoort op ‘online merkbeleving’. De genomineerden voor deze bijzondere prestatie zijn: Milka, Mona en Nivea. Online wordt steeds belangrijker in de mediamix. Om de ‘online merkbeleving’ te meten gebruikt de FNLI een uniek model van GfK, dat leidt tot een score die ten eerste gebaseerd is op de ervaring (positief dan wel negatief) van de shopper en ten tweede op de mate van indruk die het merk gemaakt heeft met haar “online touchpoints”.

Belang van ervaringen van shoppers voor merkwaarde
Michèle van Waterschoot, Head of Brand and Customer Experience bij GfK: “Merken kunnen zich differentiëren door consumenten betekenisvolle ervaringen te bieden op alle momenten dat ze in contact zijn met je merk, zoals bij het kopen in een supermarkt, het zien van een reclame op TV of online. Het totaal van die ervaringen bepaalt uiteindelijk de waarde van het merk. Daarom is consistentie cruciaal. Maar liefst 60% van de consumenten zegt dat de ervaringen met het merk doorslaggevend zijn in de aankoopbeslissing van een specifiek product of service.”

fnli_merk_vh_jaar_logo_varianten_zwart_2016_cmyk

De Merk van het Jaar winnaars de voorgaande jaren waren:

  • 2007: Hertog
  • 2008: Verkade
  • 2009: Mona
  • 2010: Verkade
  • 2011: Verkade
  • 2012: Douwe Egberts
  • 2013: HAK
  • 2014: Campina
  • 2015: Bolletje

Bekijk hier het programma van de FNLI Jaarbijeenkomst op 13 oktober aanstaande.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Genomineerden FNLI Merk van het Jaar awards 2015 bekend

2 oktober 2015


Merk met beste consumenteninformatie bekroond met bijzondere prestatie award De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2015 zijn bekend. Deze merken zijn, op basis van een grootschalig consumentenonderzoek, beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Alle genomineerden maken […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Afscheid Philip den Ouden

2 juni 2017


Op 1 juni nam Philip den Ouden, na 13 jaar, officieel afscheid als directeur van de FNLI. In hartje Den Haag werd door velen uit de levensmiddelenindustrie bij zijn vertrek stilgestaan. Het stokje is nu officieel overgenomen door Marian Geluk, […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Voedingsmiddelenindustrie stabiele factor voor Nederlandse economie

12 oktober 2016


De voedingsmiddelenindustrie toont zich een stabiele factor voor de Nederlandse economie. Met een outputwaarde van 64,9 miljard euro droeg de voedingsmiddelenindustrie het afgelopen jaar voor 37,1 miljard euro bij aan productie in andere sectoren. Ondernemers zijn positief gestemd, nu het […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn