Genomineerden Merk van het Jaar awards 2017 bekend

Genomineerden Merk van het Jaar awards 2017 bekend

9 oktober 2017


Bijzondere prestatie award voor ontwikkeling in Merkkracht

De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2017 zijn bekend. In een grootschalig consumentenonderzoek onder ruim 11.500 shoppers, uitgevoerd door GfK, zijn 89 merken beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Met hun nominatie voor een categorieprijs maken de merken ook kans om dé titel Merk van het Jaar 2017 in de wacht te slepen. Het merk met absoluut de hoogste score op zowel merkkracht als merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2016, wordt bekroond met de award Merk van het Jaar 2017. De winnaars worden op donderdag 19 oktober bekend gemaakt tijdens de Jaarbijeenkomst van de FNLI.

Dit zijn de genomineerden voor de categorie awards in 2017*:
 Alcoholische dranken: Heineken, Hertog Jan, Lindeman’s
 Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Coca-Cola, Douwe Egberts, Pickwick
 Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: De Ruijter, Lays, LU
 Kruidenierswaren overig: Calvé, Koopmans, Nutrilon
 Zuivel,  geelvetten en sojaproducten: Campina, Chocomel, Mona
 Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Dr. Oetker, HAK, Ola
 Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Nivea, Pampers, Robijn

* In cursief de nieuwkomers (de merken die in 2016 niet genomineerd waren)

De Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) reikt in samenwerking met GfK en Distrifood de Merk van het Jaar awards uit om de waardering van de Nederlandse consument tot uitdrukking te brengen.

Bijzondere prestatie award voor ontwikkeling in Merkkracht
Elk jaar wordt ook een prijs voor een bijzondere prestatie uitgereikt. Dit jaar is dat voor het merk dat het sterkst is gestegen in merkkracht. De mentale kracht van een A-merk wordt bepaald door MerkKwaliteit, de gepercipieerde ‘waarde’ van het productassortiment, en de MerkVitaliteit, de extrinsieke, meer emotionele elementen van een merk. Het merk dat zich in de periode 2016-2017 op deze elementen het meest positief heeft ontwikkeld, ontvangt de bijzondere prestatie award.
De genomineerden voor deze speciale award zijn: Nestlé, Pepsi en Red Bull.

Danny van den Burg van GfK: “Sinds de 2013-editie speelt de ontwikkeling van het merk ten opzichte van het voorgaande jaar al een rol bij de vaststelling van de Merk van het Jaar award. We hebben er dit jaar voor gekozen om de bijzondere prestatie award toe te kennen aan het merk dat zich in het bijzonder het sterkst verbeterd heeft in merkkracht. Deze award is daarmee een beloning voor de korte termijn prestatie van het merk.”

De Merk van het Jaar winnaars de voorgaande jaren waren:
 2007: Hertog
 2008: Verkade
 2009: Mona
 2010: Verkade
 2011: Verkade
 2012: Douwe Egberts
 2013: HAK
 2014: Campina
 2015: Bolletje
 2016: Koopmans

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Pampers Merk van het Jaar 2017

19 oktober 2017


Red Bull wint Bijzondere Prestatie award voor beste Merkkrachtontwikkeling Pampers is uit 89 A-merken door de Nederlandse consument verkozen tot Merk van het Jaar 2017. Uit in totaal 50.000 scores, gekwantificeerd en beoordeeld door GfK, scoorde Pampers het hoogst op […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn