Levensmiddelenindustrie in de duurzame versnelling

Levensmiddelenindustrie in de duurzame versnelling

25 januari 2017


Vier jaar na lancering van het initiatief ‘In de versnelling’ publiceert de FNLI vandaag een trendrapport over duurzaamheid in de levensmiddelenindustrie; ‘Verduurzaming In de Volgende Versnelling’.

De koplopers die in 2013 afspraken om duurzaamheid in hun bedrijfsvoering te verankeren, tonen hoe ze aan de slag zijn gegaan, welke knelpunten ze in de afgelopen jaren tegenkwamen en hoe ze de kansen voor 2030 zien.

Philip den Ouden, directeur FNLI: “Dit rapport biedt interessante inzichten in de werkwijze van belangrijke spelers in de levensmiddelenindustrie bij het halen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. Hoe hebben zij duurzaamheid verankerd in hun missie, beleid en communicatie? Welke dilemma’s kwamen ze onderweg tegen en waar staan ze nu?”

Het is opvallend te zien dat veel koplopers verduurzaming op een vergelijkbare manier aanpakken. Van continu milieumanagement in eigen bedrijfsprocessen, naar een samenhangend beleid met missie, doelstellingen en voortgangsmonitoring. Dat geldt ook voor de manier waarop koplopers zich onderscheiden in verankering in de bedrijfsvoering; om echt resultaat te boeken moet verduurzaming systematisch worden meegenomen in alle bedrijfsprocessen; van inkoop tot operatie en marketing.

Communicatie neemt toe, maar blijft een uitdaging
Steeds meer bedrijven communiceren actief over verduurzaming, in verslagen, op hun website of middels brochures voor gebruik onder klanten en stakeholders. Maar communicatie heeft niet bij alle bedrijven prioriteit en gaat gepaard met uitdagingen: het maken van verslagen kost veel tijd en geld, en wat moet je nou precies vertellen? De FNLI wil de komende tijd haar leden actief ondersteunen op dit gebied.

2030, meer dan energiebesparing en afvalmanagement
Al valt er nog steeds te optimaliseren, de uitdagingen voor de toekomst liggen in fundamentele procesinnovatie (hoe produceren we klimaatneutraal?), due diligence in internationale grondstofketens (hoe maken we ketens transparanter?) en duurzame verdienmodellen. “Verduurzaming moet de komende jaren leiden tot meer samenwerking met ketenpartners, stakeholders en concurrenten. Door het bieden van transparantie ontstaan kansen voor nieuwe businessmodellen en markten,” aldus Floor Uitterhoeve, manager duurzaamheid FNLI.

Tien thema’s
Verduurzaming In de Volgende Versnelling biedt inzichten in ontwikkelingen in 10 belangrijke duurzaamheidsthema’s: energie, broeikasgasemissies, transport, bodem & water, biodiversiteit, dierenwelzijn, eerlijke handel, arbeid, reststromen en communicatie.

Het rapport is hier te lezen of op te vragen via info@fnli.nl.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Europese Unie blokkeert inzet duurzame alternatieve eiwitbronnen

7 oktober 2015


Levensmiddelendustrie gaat “gebugd” onder nieuwe “novel food” wetgeving Schnitzels van buffalowormen, bugnuggets en gefrituurde sprinkhanen: ze bieden consumenten een hoge voedingswaarde in combinatie een hoge productveiligheid en de mogelijkheid om bij te dragen aan verminderde milieubelasting. Als alternatieve voedselbron dragen […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Bolletje Merk van het Jaar 2015

15 oktober 2015


Nutrilon wint FNLI award als merk met beste consumenteninformatie Het merk Bolletje is door de Nederlandse supermarktklant verkozen tot Merk van het Jaar 2015. Uit het consumentenonderzoek blijkt dat Bolletje het hoogst scoort op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Op de […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Opnieuw groei duurzame palmolie in voedingsmiddelen

11 juni 2015


In 2014 meer ‘Segregated’ duurzame palmolie dan ‘Book & Claim’ Het aandeel duurzame palmolie verwerkt door de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie in 2014 is 72%. Dit is opnieuw een groei in het aandeel duurzame palmolie “Ieder jaar zien we het aandeel duurzame […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn