Levensmiddelenindustrie: ‘meer focus op product en merk, minder op relatie met retail’ Top Topics onderzoek toont prioriteiten FMCG-branche

Levensmiddelenindustrie: ‘meer focus op product en merk, minder op relatie met retail’ Top Topics onderzoek toont prioriteiten FMCG-branche

14 maart 2014


In 2014 is ‘product- en merkaanbod’ het belangrijkste onderwerp in de boardroom van de levensmiddelenindustrie. Voor directieleden in de foodretail is ‘economie en consumentenvraag’ de topprioriteit voor dit jaar. Dit blijkt uit het Top Topics FMCG brancherapport 2014, dat FNLI en GfK voor het vijfde jaar op rij publiceren.

Fabrikanten zijn zich er steeds meer van bewust dat investeren in merken en innovatie de motor is voor groei. De aandacht voor product- en merkaanbod steeg aan industriezijde van een vijfde plaats in 2010 tot de nummer één in 2014.

Dat foodretail zich concentreert op de economie en consumentenvraag, is niet verwonderlijk. De economische positie van Nederland, het min of meer uitgewerkte trading-down effect en de sterke prijsoriëntatie van de consument raakt retail in het hart.

Concurrentie op basis van prijs
Voor het eerst sinds 2010 staat de relatie met de handel niet meer bovenaan voor directieleden in de levensmiddelenindustrie. Tegelijkertijd kent retail voor het eerst sinds jaren meer belang toe aan de relatie met de industrie. In het rapport wordt deze verschuiving verklaard vanuit de behoefte aan differentiatie op basis van (merk)kwaliteit en assortiment en als middel om uit het relatief lage prijsniveau in Nederland te komen. Hoewel prijsstelling zeer dominant blijft, lijken elementen als kwaliteit, gezondheid en service steeds belangrijker om de consument te verleiden.

Voedselvertrouwen wint terrein
Philip den Ouden, directeur FNLI: “Een opvallende, maar zeker niet verrassende ontwikkeling is de stijging van het topic voedsel- en productveiligheid onder fabrikanten. Het jaar 2013 werd gekenmerkt door verschillende incidenten in de voedingsmiddelenketen. De bestaande kwaliteitssystemen worden nu uitgebreid om, naast voedselveiligheid, ook de productintegriteit te borgen. Voor de FNLI een belangrijk aandachtspunt, dat ook in 2015 weer hoog in prioriteit zal scoren.”

Over Top Topics
Dit onderzoek gaat over de vraag welke thema’s dit jaar top-op-mind zijn in de Nederlandse levensmiddelenindustrie en foodretail. Voor dit onderzoek gaven 138 directieleden binnen de FMCG-branche hun visie op de prioriteiten binnen hun bedrijf. Het rapport kijkt dit jaar expliciet naar de verschuivingen in vijf jaar tijd.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Staatssecretaris Van Dam en Alliantie Verduurzaming Voedsel-voorzitter Dijkhuizen ontvangen aanbevelingen over ketentransparantie

8 december 2016


Het afgelopen jaar lieten de Alliantie Verduurzaming Voedsel en het ministerie van Economische Zaken een verkenning uitvoeren rondom het thema ketentransparantie. Van etiket tot digitale productinformatie en van keurmerk tot website of app: de complexe vraag hoe bedrijven consumenten nog […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Bedrijfsleven neemt uitnodiging kabinet voor dialoog over voedselbeleid graag aan

2 november 2015


Afgelopen vrijdag stuurde het kabinet zijn reactie op het WRR-rapport Naar een Voedselbeleid naar de Kamer. Hierin wordt onder andere aangekondigd dat in 2016 een uitgebreide dialoog wordt opgezet tussen diverse partijen over een toekomstbestendig Nederlands voedselsysteem. Ketenpartners FNLI, Plantum, […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

FNLI, CBL, CBD en GS1: ‘Juistheid van productinformatie is essentieel’

16 februari 2016


Zowel de keten als (online) consumenten moeten kunnen vertrouwen op correcte, complete en betrouwbare productinformatie. Retailers en fabrikanten starten daarom dit jaar met GS1 Nederland een programma om de kwaliteit van productinformatie te optimaliseren. Dit is tot stand gekomen in […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn