“Nederlandse levensmiddelenindustrie al tien jaar koersvast”

“Nederlandse levensmiddelenindustrie al tien jaar koersvast”

30 oktober 2014


FNLI presenteert Monitor Levensmiddelenindustrie en staat stil bij tienjarig bestaan. De Nederlandse levensmiddelenindustrie ligt economisch gezien al tien jaar op koers. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Levensmiddelenindustrie die de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) vandaag publiceert. Zo is de productiewaarde van de Nederlandse voedings- en genotmiddelenindustrie (V&G) de afgelopen tien jaar met 35% gestegen: een groei van gemiddeld 3,4% per jaar. De investeringen in R&D stegen tussen 2004 en 2014 fors, met maar liefst 75%. Vooral door de steeds toenemende export heeft de levensmiddelenindustrie juist in moeilijke tijden haar grote bijdrage aan de Nederlandse economie versterkt.

Positieve verwachtingen
De Monitor weergeeft een positief beeld van de nabije toekomst. Het overgrote deel van de ondervraagde ondernemers verwacht voor 2015 een toename van de omzet, de export en de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling (R&D). Een aandachtspunt is de bescheiden verwachting van ondernemers ten aanzien van de investeringen in 2015. Desondanks is FNLI-directeur Philip den Ouden voorzichtig: “Verdere groei is de komende jaren zeker niet vanzelfsprekend: afnemende bevolkingsgroei, verminderde voedselinname door de vergrijzing en slechts een kleine groei van onze economie zijn belangrijke uitdagingen voor onze industrie als we vooruit blikken naar de komende tien jaar.”

Grootste industrie van Nederland
De V&G-industrie is met een productieaandeel van 21% in de totale industriële productie de grootste industriële sector in Nederland. Ook vanaf 2008, het begin van de crisis, werd als één van de weinige industriële sectoren jaar op jaar groei gerealiseerd. De koepelorganisatie maakt vandaag tijdens haar Jaarbijeenkomst in DeFabrique de balans op van tien jaar FNLI. Den Ouden: “Uit de cijfers blijkt wederom de grote rol die onze industrie voor de BV Nederland speelt. Als we als FNLI vooruit kijken, is het behouden en versterken van die robuuste concurrentiepositie één van de grote uitdagingen voor de toekomst.”

Cijfers 2012-2013
De Monitor laat zien dat de bruto toegevoegde waarde in de V&G-industrie in 2013 met 5,1% is gestegen ten opzichte van 2012 naar € 13,3 miljard. Ter vergelijking: de bruto toegevoegde waarde van de Nederlandse industrie als geheel is in 2013 met 0,4% gedaald naar ruim € 70 miljard. De behaalde omzet in de V&G-industrie bedroeg € 67,9 miljard in 2012 en is met 2% toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. Het aantal (directe) banen (vol- en deeltijd) in de V&G-industrie is met 133.000 werkzame personen in de periode 2011, 2012, 2013 stabiel gebleven.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Nederlandse levensmiddelenindustrie bezorgd over Europese markt ‘met de Franse slag’

7 augustus 2015


FNLI sluit zich aan bij oproep NZO en LTO Nederland voor vrij handelsverkeer De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) kijkt met argusogen naar de recente ontwikkelingen in Frankrijk, waarbij wordt opgeroepen de import van buitenlandse producten stil te leggen, om […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Vloggers openen Week van de Levensmiddelenindustrie bij FrieslandCampina in Maasdam

7 november 2016


Vandaag ging de Week van de Levensmiddelenindustrie van start: circa 30 levensmiddelenfabrieken uit de regio’s Rijnmond, Midden- en Noord-Nederland openen deze week hun deuren voor vmbo- en havo-scholieren om ze op een toegankelijke manier kennis te laten maken met de […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Campina wint FNLI Merk van het Jaar award 2014 Coca-Cola merk met meest herkenbare verpakking

30 oktober 2014


Dit jaar is Campina door de Nederlandse supermarktklant verkozen tot Merk van het Jaar 2014. Op de tweede en derde plaats eindigden respectievelijk Mona en Douwe Egberts. De Merk van het Jaar awards werden vandaag voor de achtste achtereenvolgende keer […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn