“Nederlandse levensmiddelenproducenten zijn winnaars van Europese samenwerking”

“Nederlandse levensmiddelenproducenten zijn winnaars van Europese samenwerking”

16 mei 2014


FNLI presenteert voedingsmiddelenetiket met ingrediënten voor een sterke Europese levensmiddelenindustrie.

De Europese Unie is cruciaal voor de levensmiddelenindustrie, de grootste maakindustrie van Nederland. Dat stelt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in aanloop naar de Europese verkiezingen op 22 mei. De FNLI publiceert vandaag een “etiket met ingrediënten voor goed beleid” op basis waarvan de Europarlementariërs een geïnformeerde keuze kunnen maken voor een sterke Europese levensmiddelenindustrie.

Ook presenteert de FNLI op haar website een vergelijking van de verkiezingsprogramma’s, op de voor de levensmiddelenindustrie relevante punten. Bijna alle partijen besteden in hun programma’s aandacht aan innovatie, verduurzaming en versterking van de interne markt. Er zijn echter grote verschillen tussen partijen als het aankomt op het gebied van aanvullende etiketteringsregelgeving, rapportageverplichtingen voor bedrijven over hun productieketens en grondstofsourcing en de verschuiving van belasting op arbeid naar belasting op grondstof en vervuiling.

De FNLI roept hiermee vooral haar eigen achterban op om te gaan stemmen op 22 mei. Want bijna alle belangrijke regelgeving die de levensmiddelenindustrie raakt, komt uit Brussel, of het nu gaat om etikettering, gezondheidsclaims, oneerlijke handelspraktijken, verpakkingen of milieunormen.

Banen
Philip den Ouden, directeur FNLI: “Nederlandse levensmiddelenproducenten zijn de winnaars van de Europese samenwerking. En met hen een paar honderdduizend werknemers die direct of indirect betrokken zijn bij de sector.” Anderhalf miljoen Nederlanders danken hun baan aan de export naar EU-landen. In breder perspectief: de Europese Commissie heeft berekend dat sinds 1993 de interne markt voor 1000 miljard euro aan welvaart en voor 2,5 miljoen banen heeft gezorgd.

Sterke Europese markt
Den Ouden: “Kijk naar de enorme Europese afzetmarkt die door bundeling van 28 individuele thuismarkten grote kansen biedt voor onze export. Nederlandse levensmiddelenproducenten exporteren verreweg het meest naar landen binnen de Europese Unie. Denk ook aan het belang van gemeenschappelijke handelsovereenkomsten die internationale markten voor Europese producenten en importeurs toegankelijker maken, met de Rotterdamse haven als af- en aanvoerhaven voor het gehele Europese vasteland. Wat een grote versterking is van de concurrentiepositie, doordat we als gezamenlijk Europees blok op de wereldmarkt de concurrentiestrijd met China, Brazilië en de Verenigde Staten kunnen winnen.”

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

‘Samen voortbouwen aan Nederlands voedselbeleid’

28 januari 2016


Op 3 februari aanstaande organiseert de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over het Nederlands voedselbeleid. Het regeringsstandpunt op het WRR-rapport ‘Naar een voedselbeleid’ staat daarbij centraal. De FNLI is één van de genodigden en heeft voorafgaand aan deze hoorzitting een position […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Koopmans Merk van het Jaar 2016

13 oktober 2016


Mona wint Bijzondere Prestatie award voor online merkbeleving Koopmans is door de Nederlandse supermarktklant tot Merk van het Jaar 2016 verkozen. In een grootschalig consumentenonderzoek, uitgevoerd door GfK, scoorde Koopmans het hoogst op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Op de tweede […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Levensmiddelenbedrijven openen deuren voor scholieren met FutureProef

4 oktober 2016


Week van de Levensmiddelenindustrie dit najaar in regio’s Rijnmond, Midden- en Noord-Nederland 28 levensmiddelenfabrieken uit de regio’s Rijnmond, Midden- en Noord-Nederland openen dit najaar hun deuren voor vmbo- en havo-scholieren tijdens de Week van de Levensmiddelenindustrie. Door middel van gastlessen, […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn