“Nederlandse levensmiddelenproducenten zijn winnaars van Europese samenwerking”

“Nederlandse levensmiddelenproducenten zijn winnaars van Europese samenwerking”

16 mei 2014


FNLI presenteert voedingsmiddelenetiket met ingrediënten voor een sterke Europese levensmiddelenindustrie.

De Europese Unie is cruciaal voor de levensmiddelenindustrie, de grootste maakindustrie van Nederland. Dat stelt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in aanloop naar de Europese verkiezingen op 22 mei. De FNLI publiceert vandaag een “etiket met ingrediënten voor goed beleid” op basis waarvan de Europarlementariërs een geïnformeerde keuze kunnen maken voor een sterke Europese levensmiddelenindustrie.

Ook presenteert de FNLI op haar website een vergelijking van de verkiezingsprogramma’s, op de voor de levensmiddelenindustrie relevante punten. Bijna alle partijen besteden in hun programma’s aandacht aan innovatie, verduurzaming en versterking van de interne markt. Er zijn echter grote verschillen tussen partijen als het aankomt op het gebied van aanvullende etiketteringsregelgeving, rapportageverplichtingen voor bedrijven over hun productieketens en grondstofsourcing en de verschuiving van belasting op arbeid naar belasting op grondstof en vervuiling.

De FNLI roept hiermee vooral haar eigen achterban op om te gaan stemmen op 22 mei. Want bijna alle belangrijke regelgeving die de levensmiddelenindustrie raakt, komt uit Brussel, of het nu gaat om etikettering, gezondheidsclaims, oneerlijke handelspraktijken, verpakkingen of milieunormen.

Banen
Philip den Ouden, directeur FNLI: “Nederlandse levensmiddelenproducenten zijn de winnaars van de Europese samenwerking. En met hen een paar honderdduizend werknemers die direct of indirect betrokken zijn bij de sector.” Anderhalf miljoen Nederlanders danken hun baan aan de export naar EU-landen. In breder perspectief: de Europese Commissie heeft berekend dat sinds 1993 de interne markt voor 1000 miljard euro aan welvaart en voor 2,5 miljoen banen heeft gezorgd.

Sterke Europese markt
Den Ouden: “Kijk naar de enorme Europese afzetmarkt die door bundeling van 28 individuele thuismarkten grote kansen biedt voor onze export. Nederlandse levensmiddelenproducenten exporteren verreweg het meest naar landen binnen de Europese Unie. Denk ook aan het belang van gemeenschappelijke handelsovereenkomsten die internationale markten voor Europese producenten en importeurs toegankelijker maken, met de Rotterdamse haven als af- en aanvoerhaven voor het gehele Europese vasteland. Wat een grote versterking is van de concurrentiepositie, doordat we als gezamenlijk Europees blok op de wereldmarkt de concurrentiestrijd met China, Brazilië en de Verenigde Staten kunnen winnen.”

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Vloggers openen Week van de Levensmiddelenindustrie bij FrieslandCampina in Maasdam

7 november 2016


Vandaag ging de Week van de Levensmiddelenindustrie van start: circa 30 levensmiddelenfabrieken uit de regio’s Rijnmond, Midden- en Noord-Nederland openen deze week hun deuren voor vmbo- en havo-scholieren om ze op een toegankelijke manier kennis te laten maken met de […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Genomineerden FNLI Merk van het Jaar awards 2016 bekend

1 oktober 2016


Merk met beste online merkbeleving bekroond met bijzondere prestatie award De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2016 zijn bekend. In een grootschalig consumentenonderzoek onder ruim 11.000 shoppers, uitgevoerd door GfK, zijn 88 merken beoordeeld op kwaliteit, […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Genomineerden FNLI Merk van het Jaar awards 2015 bekend

2 oktober 2015


Merk met beste consumenteninformatie bekroond met bijzondere prestatie award De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2015 zijn bekend. Deze merken zijn, op basis van een grootschalig consumentenonderzoek, beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Alle genomineerden maken […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn