Ook FNLI voorstander van gelijke portiegroottes

Ook FNLI voorstander van gelijke portiegroottes

24 februari 2016


Deze week vroeg de Consumentenbond aandacht voor verwarrende portiegroottes op verpakkingen. Net als de Consumentenbond is de FNLI voorstander van het gebruik van zoveel mogelijk gelijke portiegroottes, om verwarring onder consumenten te voorkomen. Daarom werken we aan de harmonisatie van de diverse lijsten met richtlijnen voor portiegroottes. De FNLI is in afwachting van de portie-grootte lijst van het Voedingscentrum, die momenteel herzien wordt. Op basis hiervan, in combinatie met de lijst van Het Vinkje, gaat de FNLI in overleg met de betrokken organisaties om tot geharmoniseerde portiegroottes te komen. Daarbij moet, voor zover mogelijk, ook rekening worden gehouden met Europese afspraken.

Consumenten kunnen op het etiket altijd de voedingswaarde per 100 gram/100ml vinden. Op deze manier kunnen ze de samenstelling van producten goed met elkaar vergelijken. Wanneer bijvoorbeeld een portie op de ene salade 15 gram is en op de andere salade 30 gram, dan kan altijd de voedingswaarde per 100 gram als leidraad dienen om te beoordelen welke salade een betere samenstelling heeft. Dat is overigens lastiger bij per-stuk-producten, aangezien je 1 koekje en niet 1,5 koekje eet.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

FNLI verrast over resultaten RIVM-onderzoek zoutinname

5 oktober 2016


Zoutgehalte in veel geconsumeerde voedingsmiddelen reeds sterk gedaald De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is, net als het CBL, verrast dat de inspanningen van fabrikanten en supermarkten op het gebied van zoutreductie niet zijn terug te zien in de resultaten […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

FNLI feliciteert Voedingscentrum met nieuwe Schijf van Vijf

22 maart 2016


Verbetering productsamenstelling blijft essentieel voor gezonder voedingspatroon Vandaag heeft het Voedingscentrum de vertaalslag van de Richtlijnen Goede Voeding 2015 naar een volwaardig voedingspatroon voor verschillende doelgroepen in Nederland gelanceerd: de nieuwe Schijf van Vijf en de daarbij behorende richtlijnen. De […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Levensmiddelenindustrie voor effectieve aanpak overgewicht

1 oktober 2015


Reclame gericht op kinderen reeds ver aan banden gelegd De gemeente Amsterdam tekent vandaag een petitie van de Alliantie Stop Kindermarketing. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is, net als deze Alliantie, van mening dat kinderen het recht hebben om […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn