Ordening duurzaamheidskeurmerken moet consument en bedrijven helpen bij het maken van keuzes

Ordening duurzaamheidskeurmerken moet consument en bedrijven helpen bij het maken van keuzes

30 oktober 2015


De Alliantie Verduurzaming Voedsel is met de overheid en maatschappelijke organisaties in gesprek over duurzaamheidskeurmerken op voedsel, om te onderzoeken of een objectieve ordening kan worden aangebracht in de veelheid aan keurmerken op verpakkingen. Gezamenlijk willen partijen vaststellen hoe een goed, robuust en betrouwbaar keurmerk eruit ziet. Hiermee kan de consument een gefundeerde keuze maken. Ook helpt het bedrijven die hun producten willen voorzien van een keurmerk of op basis van keurmerken willen inkopen.

Aalt Dijkhuizen, voorzitter Alliantie Verduurzaming Voedsel: “Met dit initiatief wil de Alliantie een bijdrage leveren aan de betekenis van keurmerken en tot een overzicht komen van robuuste keurmerken die een duidelijke duurzaamheidsmeerwaarde hebben. Belangrijk om zowel consumenten als bedrijven te helpen in het maken van beter onderbouwde keuzes”.

De Alliantie vindt het belangrijk dat keurmerken extern getoetst worden zodat ze waarmaken wat ze beloven. Natuurlijk is het aan bedrijven en consumenten zelf of en hoe ze met keurmerken rekening willen houden en welke ze willen gebruiken. Keurmerken zijn privaat en vaak ook internationaal, waarin niet zomaar ‘door derden’ gesnoeid kan worden.

Met een zekere regelmaat laait de discussie over de betekenis, het gebruik en de toekomst van duurzaamheidskeurmerken op. Keurmerken gaan vaak over één verduurzamingsthema. De betekenis van veel keurmerken en hun bijdrage aan verduurzaming is lang niet altijd duidelijk en soms ook onderling tegenstrijdig. De Alliantie vindt het belangrijk dat bedrijven en consumenten hierin beter inzicht (kunnen) krijgen. De Alliantie werkt aan verduurzaming van voedsel langs negen thema’s. Dat is per definitie niet in één keurmerk te vatten.

Over de Alliantie Verduurzaming Voedsel
De Alliantie Verduurzaming Voedsel is een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO Nederland), de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om de voedselketen te verduurzamen. Meer informatie: www.DuurzamerEten.nl.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Alliantie Verduurzaming Voedsel overhandigt ‘stamppot vol duurzaamheid’ aan staatssecretaris Van Dam

29 februari 2016


Bedrijfsleven tilt verduurzaming over de gehele linie naar het volgende level Vandaag overhandigde Aalt Dijkhuizen, voorzitter van de Alliantie Verduurzaming Voedsel, een ‘stamppot vol duurzaamheid’, aan staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken. Aan de hand van de ingrediënten van […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Levensmiddelenindustrie verwelkomt EU Circular Economy Package

2 december 2015


FNLI: ‘Europees beleid goede basis voor circulaire economie’ Vandaag publiceerde de Europese Commissie het herziene Circular Economy Package. Hierin worden maatregelen aangekondigd om de Europese economie meer circulair te maken: afval wordt grondstof. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

‘Overheid moet inkoopbeleid moderniseren om verduurzaming voedsel te stimuleren’

21 januari 2016


Op 28 januari a.s. debatteert de Tweede Kamer over duurzaamheid en milieu. Duurzaam inkopen door de overheid levert potentieel een belangrijke bijdrage aan verduurzamingsprocessen in het bedrijfsleven. Zo ook voor voedsel en dranken: met haar inkoopbeleid kan de overheid verduurzaming […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn