Ordening duurzaamheidskeurmerken moet consument en bedrijven helpen bij het maken van keuzes

Ordening duurzaamheidskeurmerken moet consument en bedrijven helpen bij het maken van keuzes

30 oktober 2015


De Alliantie Verduurzaming Voedsel is met de overheid en maatschappelijke organisaties in gesprek over duurzaamheidskeurmerken op voedsel, om te onderzoeken of een objectieve ordening kan worden aangebracht in de veelheid aan keurmerken op verpakkingen. Gezamenlijk willen partijen vaststellen hoe een goed, robuust en betrouwbaar keurmerk eruit ziet. Hiermee kan de consument een gefundeerde keuze maken. Ook helpt het bedrijven die hun producten willen voorzien van een keurmerk of op basis van keurmerken willen inkopen.

Aalt Dijkhuizen, voorzitter Alliantie Verduurzaming Voedsel: “Met dit initiatief wil de Alliantie een bijdrage leveren aan de betekenis van keurmerken en tot een overzicht komen van robuuste keurmerken die een duidelijke duurzaamheidsmeerwaarde hebben. Belangrijk om zowel consumenten als bedrijven te helpen in het maken van beter onderbouwde keuzes”.

De Alliantie vindt het belangrijk dat keurmerken extern getoetst worden zodat ze waarmaken wat ze beloven. Natuurlijk is het aan bedrijven en consumenten zelf of en hoe ze met keurmerken rekening willen houden en welke ze willen gebruiken. Keurmerken zijn privaat en vaak ook internationaal, waarin niet zomaar ‘door derden’ gesnoeid kan worden.

Met een zekere regelmaat laait de discussie over de betekenis, het gebruik en de toekomst van duurzaamheidskeurmerken op. Keurmerken gaan vaak over één verduurzamingsthema. De betekenis van veel keurmerken en hun bijdrage aan verduurzaming is lang niet altijd duidelijk en soms ook onderling tegenstrijdig. De Alliantie vindt het belangrijk dat bedrijven en consumenten hierin beter inzicht (kunnen) krijgen. De Alliantie werkt aan verduurzaming van voedsel langs negen thema’s. Dat is per definitie niet in één keurmerk te vatten.

Over de Alliantie Verduurzaming Voedsel
De Alliantie Verduurzaming Voedsel is een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO Nederland), de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om de voedselketen te verduurzamen. Meer informatie: www.DuurzamerEten.nl.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

European Bakery Innovation Centre maakt nieuwe producten uit retourbrood

23 maart 2016


Agrifoodketen op stoom met innovaties tegen voedselverspilling Retourbrood gebruiken als ingrediënt voor ontbijtkoek en koekjes levert kwalitatieve goede en smakelijke producten op. Dit blijkt uit een innovatieproject van het European Bakery Innovation Centre. Het innovatieproject is onderdeel van CARVE*: een […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Levensmiddelenindustrie in de duurzame versnelling

25 januari 2017


Vier jaar na lancering van het initiatief ‘In de versnelling’ publiceert de FNLI vandaag een trendrapport over duurzaamheid in de levensmiddelenindustrie; ‘Verduurzaming In de Volgende Versnelling’. De koplopers die in 2013 afspraken om duurzaamheid in hun bedrijfsvoering te verankeren, tonen […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Opnieuw groei duurzame palmolie in voedingsmiddelen

11 juni 2015


In 2014 meer ‘Segregated’ duurzame palmolie dan ‘Book & Claim’ Het aandeel duurzame palmolie verwerkt door de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie in 2014 is 72%. Dit is opnieuw een groei in het aandeel duurzame palmolie “Ieder jaar zien we het aandeel duurzame […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn