Voedingsmiddelenindustrie stabiele factor voor Nederlandse economie

Voedingsmiddelenindustrie stabiele factor voor Nederlandse economie

12 oktober 2016


De voedingsmiddelenindustrie toont zich een stabiele factor voor de Nederlandse economie. Met een outputwaarde van 64,9 miljard euro droeg de voedingsmiddelenindustrie het afgelopen jaar voor 37,1 miljard euro bij aan productie in andere sectoren. Ondernemers zijn positief gestemd, nu het consumentenvertrouwen en de koopkracht weer groeien. Dat er volop bedrijvigheid is, blijkt ook uit de sterke toename van het aantal voedingsmiddelenbedrijven het afgelopen jaar, namelijk met 5,4%. Die stijging is volledig toe te schrijven aan relatief kleine ondernemingen met minder dan 10 werknemers, vooral in de brood-en deegwarensector en de drankensector. Dit blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2016, die de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) morgen tijdens haar Jaarbijeenkomst presenteert.

Weerstandsvermogen
De Monitor laat een dip zien in termen van bruto toegevoegde waarde (-3,7%), de R&D-uitgaven (-3,8% in 2014) en het uitvoersaldo (-3,0%). Dit kan worden verklaard door de dalende afzetprijzen en negatieve mondiale ontwikkelingen. Toch blijft de export goed presteren, met name buiten de EU. Philip den Ouden, directeur FNLI: “Ook bij slechter weer toont de voedingsmiddelenindustrie een groot weerstandsvermogen op de internationale markten. Daarnaast blijkt uit recentere cijfers van het CBS dat de omzet weer groeit in 2016. De goede marktpositie en het innovatieve vermogen stellen de industrie in staat te blijven investeren in betere voedingsmiddelen en een verdergaande verduurzaming van productieketens.”

Banenmotor
In termen van werkgelegenheid creëert de voedingsmiddelenindustrie in totaal 466.000 banen (vol- en deeltijd), waarvan 135.000 direct (+0,7%) in de voedingsmiddelenindustrie zelf en 331.000 indirect bij toeleveranciers. De sector heeft de komende jaren met name behoefte aan meer personeel met een technische en technologische achtergrond. Daarom organiseert de FNLI dit najaar de Week van de Levensmiddelenindustrie, waarin circa 30 foodbedrijven hun deuren open zetten voor scholieren. Meer info: www.futureproef.nl.

Over de Monitor Levensmiddelenindustrie
De Monitor Levensmiddelenindustrie geeft jaarlijks inzicht in de cijfers en tendensen binnen de Nederlandse levensmiddelenindustrie. De Monitor is ontwikkeld door economisch onderzoekbureau Decisio, in opdracht van de FNLI en wordt dit jaar voor de zevende keer gepubliceerd tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst op 13 oktober in DeFabrique te Utrecht.

Download hier de Monitor Levensmiddelenindustrie 2016.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

“Nederlandse levensmiddelenindustrie al tien jaar koersvast”

30 oktober 2014


FNLI presenteert Monitor Levensmiddelenindustrie en staat stil bij tienjarig bestaan. De Nederlandse levensmiddelenindustrie ligt economisch gezien al tien jaar op koers. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Levensmiddelenindustrie die de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) vandaag publiceert. Zo is de productiewaarde van […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

‘Levensmiddelenindustrie heeft dringend technici nodig’

8 oktober 2015


• Taskforce HCA Food & Feed presenteert visie op toekomstbestendig beroepsonderwijs • Tot 2022 zijn er circa 1600 medewerkers per jaar nodig • Eerste ‘Week van de Levensmiddelenindustrie’ van start in Noord-Nederland De levensmiddelenindustrie heeft meer technische en technologische mensen […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Levensmiddelenindustrie in de duurzame versnelling

25 januari 2017


Vier jaar na lancering van het initiatief ‘In de versnelling’ publiceert de FNLI vandaag een trendrapport over duurzaamheid in de levensmiddelenindustrie; ‘Verduurzaming In de Volgende Versnelling’. De koplopers die in 2013 afspraken om duurzaamheid in hun bedrijfsvoering te verankeren, tonen […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn