Voedingsmiddelenindustrie stabiele factor voor Nederlandse economie

Voedingsmiddelenindustrie stabiele factor voor Nederlandse economie

12 oktober 2016


De voedingsmiddelenindustrie toont zich een stabiele factor voor de Nederlandse economie. Met een outputwaarde van 64,9 miljard euro droeg de voedingsmiddelenindustrie het afgelopen jaar voor 37,1 miljard euro bij aan productie in andere sectoren. Ondernemers zijn positief gestemd, nu het consumentenvertrouwen en de koopkracht weer groeien. Dat er volop bedrijvigheid is, blijkt ook uit de sterke toename van het aantal voedingsmiddelenbedrijven het afgelopen jaar, namelijk met 5,4%. Die stijging is volledig toe te schrijven aan relatief kleine ondernemingen met minder dan 10 werknemers, vooral in de brood-en deegwarensector en de drankensector. Dit blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2016, die de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) morgen tijdens haar Jaarbijeenkomst presenteert.

Weerstandsvermogen
De Monitor laat een dip zien in termen van bruto toegevoegde waarde (-3,7%), de R&D-uitgaven (-3,8% in 2014) en het uitvoersaldo (-3,0%). Dit kan worden verklaard door de dalende afzetprijzen en negatieve mondiale ontwikkelingen. Toch blijft de export goed presteren, met name buiten de EU. Philip den Ouden, directeur FNLI: “Ook bij slechter weer toont de voedingsmiddelenindustrie een groot weerstandsvermogen op de internationale markten. Daarnaast blijkt uit recentere cijfers van het CBS dat de omzet weer groeit in 2016. De goede marktpositie en het innovatieve vermogen stellen de industrie in staat te blijven investeren in betere voedingsmiddelen en een verdergaande verduurzaming van productieketens.”

Banenmotor
In termen van werkgelegenheid creëert de voedingsmiddelenindustrie in totaal 466.000 banen (vol- en deeltijd), waarvan 135.000 direct (+0,7%) in de voedingsmiddelenindustrie zelf en 331.000 indirect bij toeleveranciers. De sector heeft de komende jaren met name behoefte aan meer personeel met een technische en technologische achtergrond. Daarom organiseert de FNLI dit najaar de Week van de Levensmiddelenindustrie, waarin circa 30 foodbedrijven hun deuren open zetten voor scholieren. Meer info: www.futureproef.nl.

Over de Monitor Levensmiddelenindustrie
De Monitor Levensmiddelenindustrie geeft jaarlijks inzicht in de cijfers en tendensen binnen de Nederlandse levensmiddelenindustrie. De Monitor is ontwikkeld door economisch onderzoekbureau Decisio, in opdracht van de FNLI en wordt dit jaar voor de zevende keer gepubliceerd tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst op 13 oktober in DeFabrique te Utrecht.

Download hier de Monitor Levensmiddelenindustrie 2016.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Reactie FNLI op Commissievoorstel tot herziening Verordening Nieuwe Voedingsmiddelen

16 april 2014


De FNLI is voorzichtig verheugd met de voorgestelde wijziging van de Verordening Nieuwe Voedingsmiddelen. De bestaande wetgeving op dit gebied is sterk verouderd. Een vereenvoudigde en versnelde toelatingsprocedure moet er voor zorgen dat een aanvraag tot toelating van een nieuw […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Seinen op groen voor levensmiddelenindustrie

18 oktober 2017


De seinen staan op groen voor de levensmiddelenindustrie in Nederland. Dat blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2017 die de FNLI morgen publiceert. Met een stijging van 5,4 procent kent de levensmiddelenindustrie de hoogste productiegroei in vijf jaar, terwijl het ondernemers- […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Europese Unie blokkeert inzet duurzame alternatieve eiwitbronnen

7 oktober 2015


Levensmiddelendustrie gaat “gebugd” onder nieuwe “novel food” wetgeving Schnitzels van buffalowormen, bugnuggets en gefrituurde sprinkhanen: ze bieden consumenten een hoge voedingswaarde in combinatie een hoge productveiligheid en de mogelijkheid om bij te dragen aan verminderde milieubelasting. Als alternatieve voedselbron dragen […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn