Zoutreductie levensmiddelenindustrie werpt vruchten af Significante daling zoutgehalte in groenteconserven, kaas en brood

Zoutreductie levensmiddelenindustrie werpt vruchten af Significante daling zoutgehalte in groenteconserven, kaas en brood

28 juli 2014


Vandaag publiceert de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) het rapport ‘Monitoring van het gehalte aan keukenzout in diverse levensmiddelen 2013’. Uit dit onderzoek blijkt dat het gemiddelde zoutgehalte in levensmiddelen tussen 2011 en 2013 met circa 9 procent is gedaald. De meest significante daling is zichtbaar bij de productgroepen conserven (enkelvoudige groenten en peulvruchten) (27%), kaas (Goudse 48+) (24%) en brood (15%): precies die categorieën waarvoor de levensmiddelenindustrie, samen met retail, de laatste jaren stevige afspraken over zoutreductie heeft gemaakt.

De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is blij met de onderzoeksresultaten. “De FNLI spant zich al jaren in voor een afname van de hoeveelheid natriumchloride, oftewel keukenzout, in voeding. Het is goed om nu de bevestiging van eerder door ons gepubliceerde resultaten en de impact van de toegezegde inspanningen van fabrikanten te zien”, aldus Philip den Ouden, directeur FNLI. De NVWA monitort sinds 2009 jaarlijks tien productgroepen op het gehalte aan keukenzout: brood, chips & zoutjes, conserven, (diepvries)snacks, kaas, kant-en-klaarmaaltijden, koek & banket, sauzen, soep en vleeswaren.

Zoutverlaging in productgroepen
Het bedrijfsleven werkt ook aan zoutverlaging in productgroepen die in het onderzoek vooralsnog achterblijven, namelijk diepvriessnacks, kant- en klaarmaaltijden, sauzen, soep en vleeswaren. Zo maakten de vleeswarensector en de supermarkten vorig jaar de afspraak om de hoeveelheid zout en verzadigd vet in vleeswaren te verlagen: de meeste populaire vleeswaren zullen eind 2015 10% minder zout en 5% minder verzadigd vet bevatten. Daarnaast worden momenteel voor koekproducten, soepen en sauzen maximumnormen voor zout (en waar mogelijk voor verzadigd vet) geformuleerd. Ook voor andere productcategorieën bestaan al concrete afspraken. Een overzicht van de toezeggingen is hier te vinden.

Akkoord Verbetering Productsamenstelling
Begin 2014 ondertekenden minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), de FNLI, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) het Akkoord Verbetering Productsamenstelling, met als doel zout, verzadigd vet en calorieën in producten verder te verlagen.

Het verbeteren van productsamenstelling (minder zout, verzadigd vet en energie) staat hoog op de agenda van de levensmiddelenindustrie.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

FNLI verrast over resultaten RIVM-onderzoek zoutinname

5 oktober 2016


Zoutgehalte in veel geconsumeerde voedingsmiddelen reeds sterk gedaald De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is, net als het CBL, verrast dat de inspanningen van fabrikanten en supermarkten op het gebied van zoutreductie niet zijn terug te zien in de resultaten […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Zoutmonitor laat zien dat bedrijfsleven afspraken nakomt

30 maart 2016


Akkoord Verbetering Productsamenstelling werpt vruchten af De NVWA heeft voor de zevende keer het monitoringsonderzoek naar keukenzout in voedingsmiddelen gepubliceerd. De NVWA beoordeelde in de monitor tien productgroepen in de supermarkt op het gehalte aan keukenzout en hoe dit zich […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Minister Schippers bezoekt Remia-fabriek in het kader van verbetering productsamenstelling

6 maart 2014


In het kader van het nationaal Akkoord Verbetering Productsamenstelling bracht minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) vandaag een bezoek aan de fabriek van Remia in Den Dolder. Zij werd daarbij vergezeld door de VVD afdeling Zeist en […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn