Export

Nederland is een van de grootste foodexporteurs ter wereld. Zo’n 80% procent van de Nederlandse export gaat naar Europa, het overgrote deel daarvan naar de ons direct omringende landen. Op de Europese markten bestaan evenwel weinig groeimogelijkheden. Deze neerwaartse tendens stoppen en tegelijk andere landen ontdekken, is van fundamenteel belang voor het rendement in de foodsector. De FNLI blijft de komende jaren aandacht vragen voor het belang van internationalisering en export.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Overige Speerpunten

  • Human Capital Agenda

    Om de koploperspositie van de Nederlandse agrifoodsector te behouden is het van belang dat medewerkers bekwaam, productief, gemotiveerd en gezond zijn en blijven. Maar ook dat er jaarlijks voldoende MBO/HBO technisch en technologisch geschoold personeel de levensmiddelensector instroomt. Daarom initieerde […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Innovatie

    Voor de levensmiddelenindustrie is het van belang dat wet- en regelgeving innovaties op het gebied van verduurzaming en voeding & gezondheid stimuleren in plaats van afremmen. De FNLI pleit ervoor dat discussies over bijvoorbeeld novel foods, genetische modificatie en nanotechnologie […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Vestigingsklimaat

    Toegang tot gekwalificeerde arbeid en kapitaal, efficiënte wet- en regelgeving en een goede infrastructuur zijn essentieel voor bedrijven om zich te vestigen en om te blijven produceren in Nederland. Om de innovatie- en concurrentiekracht van de Nederlandse levensmiddelenindustrie op peil te houden, […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bedrijfsleven neemt uitnodiging kabinet voor dialoog over voedselbeleid graag aan

2 november 2015


Afgelopen vrijdag stuurde het kabinet zijn reactie op het WRR-rapport Naar een Voedselbeleid naar de Kamer. Hierin wordt onder andere aangekondigd dat in 2016 een uitgebreide dialoog wordt opgezet tussen diverse partijen over een toekomstbestendig Nederlands voedselsysteem. Ketenpartners FNLI, Plantum, […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Onderzoek naar effecten gedifferentieerde belastingen op voeding en dranken

14 december 2015


In opdracht van de FNLI heeft economisch onderzoeksbureau Decisio een uitgebreide literatuurstudie verricht naar de mogelijke effecten van gedifferentieerde belastingen c.q. accijnzen op bepaalde voedingsmiddelen, (non-alcoholische) dranken of ingrediënten. Daarnaast is onderzocht wat de mogelijke effecten zouden zijn van een […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Genomineerden FNLI Merk van het Jaar awards 2014 bekend

1 oktober 2014


De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2014 zijn bekend. In cursief de nieuwkomers, de merken die in 2013 niet genomineerd waren: Alcoholische dranken: Heineken, Hertog Jan, Lindeman’s Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Coca-Cola, Douwe Egberts, Pickwick Zoetwaren, snacks, […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn