Human Capital Agenda

Om de koploperspositie van de Nederlandse agrifoodsector te behouden is het van belang dat medewerkers bekwaam, productief, gemotiveerd en gezond zijn en blijven. Maar ook dat er jaarlijks voldoende MBO/HBO technisch en technologisch geschoold personeel de levensmiddelensector instroomt. Daarom initieerde de FNLI in 2013 de Human Capital Agenda (HCA) Food & Feed. Deze wordt aangestuurd door de FNLI en de Taskforce HCA Food & Feed. In de taskforce zitten HR-vertegenwoordigers van verschillende bedrijven. Stichting Opleidingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL) voert de HCA in opdracht van de FNLI uit, aanspreekpunt is Arry Verhage.

Een goede aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt en goede samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven is cruciaal. Daarom formuleert de HCA in de Topsector Agri & Food, waar de FNLI een actieve speler in is, hoe vraag en aanbod van goedgeschoolde arbeidskrachten zich de komende jaren moet ontwikkelen.

In diverse regio’s komen zo’n 2 tot 4 maal per jaar bedrijven, overheden en onderwijs bijeen in zogeheten HCA-overleggen. SOL vertegenwoordigt de FNLI bij landelijke organisaties en platforms, waarin de kwaliteitseisen met betrekking tot levensmiddelenopleidingen worden bepaald. Hier bepalen zij de inhoud van opleidingen, de wijze van samenwerken en het inzetbaar houden van medewerkers. Meer info over de HCA Food & Feed leest u op de website van Stichting Opleidingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL).

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Overige Speerpunten

  • Innovatie

    Voor de levensmiddelenindustrie is het van belang dat wet- en regelgeving innovaties op het gebied van verduurzaming en voeding & gezondheid stimuleren in plaats van afremmen. De FNLI pleit ervoor dat discussies over bijvoorbeeld novel foods, genetische modificatie en nanotechnologie […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Export

    Nederland is een van de grootste foodexporteurs ter wereld. Zo’n 80% procent van de Nederlandse export gaat naar Europa, het overgrote deel daarvan naar de ons direct omringende landen. Op de Europese markten bestaan evenwel weinig groeimogelijkheden. Deze neerwaartse tendens […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Vestigingsklimaat

    Toegang tot gekwalificeerde arbeid en kapitaal, efficiënte wet- en regelgeving en een goede infrastructuur zijn essentieel voor bedrijven om zich te vestigen en om te blijven produceren in Nederland. Om de innovatie- en concurrentiekracht van de Nederlandse levensmiddelenindustrie op peil te houden, […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder

Gerelateerde artikelen

‘Levensmiddelenindustrie moet meer met consument en burger in gesprek’

25 april 2016


FNLI en Roland Berger publiceren rapport ‘Spreek Smakelijk’ De levensmiddelenindustrie moet beter met de consument en burger in gesprek treden om vertrouwen in de sector te versterken. Dat is de belangrijkste conclusie in het rapport ‘Spreek Smakelijk’ dat de FNLI […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

“Nederlandse levensmiddelenindustrie al tien jaar koersvast”

30 oktober 2014


FNLI presenteert Monitor Levensmiddelenindustrie en staat stil bij tienjarig bestaan. De Nederlandse levensmiddelenindustrie ligt economisch gezien al tien jaar op koers. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Levensmiddelenindustrie die de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) vandaag publiceert. Zo is de productiewaarde van […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Genomineerden FNLI Merk van het Jaar awards 2015 bekend

2 oktober 2015


Merk met beste consumenteninformatie bekroond met bijzondere prestatie award De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2015 zijn bekend. Deze merken zijn, op basis van een grootschalig consumentenonderzoek, beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Alle genomineerden maken […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn