Regels rondom online reclame

Online uitingen (incl. social media) vallen ook onder de definitie van reclame en dus onder de zelfregulering. Bij het maken van reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen dient de adverteerder zich niet alleen aan de Reclamecode voor Voedingsmiddelen te houden, maar ook aan de andere Reclamecodes die van toepassing zijn. Waar het gaat om online uitingen zijn met name de volgende relevant:

  • Per 1 januari 2014 is de Reclamecode Social Media (RSM) van kracht: een bijzondere code die duidelijke regels stelt aan het maken van reclame via sociale media. Deze regels zijn van toepassing op alle reclame, dus ook op reclame voor voedingsmiddelen, gericht op alle doelgroepen.
  • De Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC) heeft eind 2013 een aantal aanvullingen gekregen: bepalingen zijn opgenomen over de herkenbaarheid van reclame in sociale media, de virtuele wereld en (in)game advertising.

Lees meer op www.checkdereclamecode.nl of bekijk de Top 15 Reclameregels voor Voedingsmiddelen.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Overige Standpunten

  • Zelfregulering reclame gericht op kinderen

    Het is sinds 1 januari 2015 (er geldt een overgangstermijn van een half jaar) niet langer toegestaan reclame voor voedingsmiddelen te maken gericht op kinderen tot 13 jaar oud, tenzij producten aan specifieke voedingskundige criteria voldoen. Het gaat dan om […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder

Gerelateerde artikelen

Levensmiddelenindustrie toetst zelfregulering reclame gericht op kinderen middels onafhankelijk onderzoek

21 oktober 2015


Per 1 januari 2015 heeft het bedrijfsleven zichzelf in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen verboden om reclame voor voedingsmiddelen te richten op kinderen tot 13 jaar, tenzij producten aan specifieke voedingskundige criteria voldoen. Het totaalverbod op reclame voor voedingsmiddelen gericht op […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Reclame gericht op kinderen reeds ver aan banden gelegd

12 januari 2016


De FNLI heeft begrip voor de vragen die reclame gericht op kinderen oproept. Daarom heeft de levensmiddelenindustrie zichzelf reeds verregaande beperkingen opgelegd. Het is sinds 1 januari 2015 verboden om reclame voor voedingsmiddelen te maken gericht op kinderen tot 13 […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Levensmiddelenindustrie blijft zich inspannen voor gezonde samenleving

14 december 2016


Vandaag debatteert de Tweede Kamer over het preventiebeleid volksgezondheid. De FNLI pleit voor een brede, geïntegreerde aanpak om consumenten te winnen voor een gebalanceerd leefpatroon. Als grootste maakindustrie van Nederland heeft ook de levensmiddelenindustrie baat bij een gezonde samenleving en […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn