Suikers in voeding

De levensmiddelenindustrie zet gestaag stappen op het gebied van energie- en dus ook suikerreductie. Afspraken hierover, in samenwerking met de retail, horeca en cateringbranche en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport, zijn vastgelegd in het Akkoord Verbetering Productsamenstelling.

De FNLI vindt het belangrijk om de discussie over het stimuleren van een gezond voedingspatroon in de breedte te benaderen, in plaats van te focussen op één ingrediënt. Bij het terugdringen van overgewicht gaat het om het herstellen van de totale energiebalans: consumenten horen niet méér energie binnen te krijgen dan ze nodig hebben. Kcalorieën komen niet alleen voort uit suikers, maar bijvoorbeeld ook uit (verzadigde) vetten en de grootte van de porties die van producten worden geconsumeerd. Door productinnovatie, veranderde productsamenstelling en aanpassing van portiegroottes werken producenten aan een lagere energetische waarde van producten. Daarbij houden zij uiteraard rekening met bovengenoemde aspecten (veiligheid, houdbaarheid en kwaliteit) en andere consumentenbehoeften als betaalbaarheid, gemak, smaak en een gevarieerd aanbod.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Overige Standpunten

  • Akkoord Verbetering Productsamenstelling

    Begin 2014 ondertekenden de FNLI, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) samen met minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Doel is om gehaltes aan zout, […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Zoutreductie

    Nederlandse consumenten krijgen gemiddeld 8,7 gram zout per dag binnen (RIVM, 2012), terwijl de Gezondheidsraad maximaal 6 gram per persoon per dag adviseert. Een groot deel van de zoutinname is afkomstig van bewerkte voedingsmiddelen. De FNLI spant zich daarom in […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Referentie-inname

    De levensmiddelenindustrie heeft in heel Europa een systeem op basis van eenduidige voedingswaarde-informatie geïmplementeerd: de referentie-inname (voorheen bekend als de Dagelijkse Voedingsrichtlijn). Inmiddels heeft de Europese Unie deze systematiek van vrijwillige voedingswaardedeclaratie opgenomen in de nieuwe Europese etiketteringsvoorschriften (EU Verordening […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Voedings- en gezondheidsclaims

    De Europese Verordening Voedings- en Gezondheidsclaims (2006/1924/EC) – kortweg de Claimsverordening – beschermt consumenten tegen onjuiste claims op de verpakking van een product. In de Verordening staan een aantal elementen centraal: Claims moeten wetenschappelijk worden onderbouwd. Het is niet toegestaan […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reactie op artikel Foodwatch over suikergebruik in groenteconserven

28 december 2016


In reactie op het artikel van Foodwatch, het volgende: Sinds 2014 werkt de Levensmiddelenindustrie samen met de overheid om suiker, zout en vet in producten structureel te verlagen in het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Doel van het akkoord is een verbetering […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Zoutmonitor laat zien dat bedrijfsleven afspraken nakomt

30 maart 2016


Akkoord Verbetering Productsamenstelling werpt vruchten af De NVWA heeft voor de zevende keer het monitoringsonderzoek naar keukenzout in voedingsmiddelen gepubliceerd. De NVWA beoordeelde in de monitor tien productgroepen in de supermarkt op het gehalte aan keukenzout en hoe dit zich […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Ook FNLI voorstander van gelijke portiegroottes

24 februari 2016


Deze week vroeg de Consumentenbond aandacht voor verwarrende portiegroottes op verpakkingen. Net als de Consumentenbond is de FNLI voorstander van het gebruik van zoveel mogelijk gelijke portiegroottes, om verwarring onder consumenten te voorkomen. Daarom werken we aan de harmonisatie van […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn