Voedings- en gezondheidsclaims

De Europese Verordening Voedings- en Gezondheidsclaims (2006/1924/EC) – kortweg de Claimsverordening – beschermt consumenten tegen onjuiste claims op de verpakking van een product. In de Verordening staan een aantal elementen centraal:

  • Claims moeten wetenschappelijk worden onderbouwd. Het is niet toegestaan om een gezondheidseffect te claimen dat niet aangetoond is.
  • Claims moeten begrijpelijk zijn voor de consument.
  • Consumenten mogen niet worden misleid door een claim.

De toegelaten voedingsclaims zijn als bijlage bij de Claimsverordening opgenomen. Voor Gezondheidsclaims gelden verschillende separate verordeningen waarin de al dan niet toegelaten claims zijn opgenomen. De belangrijkste is 432/2012/EC waarin bijna 230 toegelaten gezondheidsclaims zijn opgenomen. In het Europese register is precies terug te vinden welke claims wel of niet zijn toegelaten inclusief de vereisten (bijvoorbeeld de dosis van een aanwezige stof of hoeveel je van een product moet consumeren) waaraan moet worden voldaan als het een toegelaten gezondheidsclaim betreft.

Meer lezen: FNLI Factsheet Voedings- en Gezondheidsclaims.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Overige Standpunten

  • Akkoord Verbetering Productsamenstelling

    Begin 2014 ondertekenden de FNLI, het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) samen met minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Doel is om gehaltes aan zout, […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Zoutreductie

    Nederlandse consumenten krijgen gemiddeld 8,7 gram zout per dag binnen (RIVM, 2012), terwijl de Gezondheidsraad maximaal 6 gram per persoon per dag adviseert. Een groot deel van de zoutinname is afkomstig van bewerkte voedingsmiddelen. De FNLI spant zich daarom in […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Suikers in voeding

    De levensmiddelenindustrie zet gestaag stappen op het gebied van energie- en dus ook suikerreductie. Afspraken hierover, in samenwerking met de retail, horeca en cateringbranche en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn & Sport, zijn vastgelegd in het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. De […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Referentie-inname

    De levensmiddelenindustrie heeft in heel Europa een systeem op basis van eenduidige voedingswaarde-informatie geïmplementeerd: de referentie-inname (voorheen bekend als de Dagelijkse Voedingsrichtlijn). Inmiddels heeft de Europese Unie deze systematiek van vrijwillige voedingswaardedeclaratie opgenomen in de nieuwe Europese etiketteringsvoorschriften (EU Verordening […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder

Gerelateerde artikelen

E-mailactie Foodwatch onnodige bangmakerij

16 juli 2015


(Namens de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) Foodwatch roept consumenten op een email te sturen naar supermarktketens om producten met bepaalde kleurstoffen uit de schappen te weren. Het gaat hier om vijf zogenaamde azo-kleurstoffen en E104 […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

FNLI deelt kritische houding Nederlandse Europarlementariërs verplichte herkomstetikettering

13 mei 2016


Gisteren heeft het Europees Parlement in een plenaire zitting met een ruime meerderheid een resolutie voor verplichte herkomstetikettering voor alle producten van dierlijke herkomst aangenomen. Hiermee wordt de Europese Commissie opgeroepen met wetgeving te komen. De FNLI betreurt de uitkomst […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Levensmiddelenindustrie blijft zich inspannen voor gezonde samenleving

14 december 2016


Vandaag debatteert de Tweede Kamer over het preventiebeleid volksgezondheid. De FNLI pleit voor een brede, geïntegreerde aanpak om consumenten te winnen voor een gebalanceerd leefpatroon. Als grootste maakindustrie van Nederland heeft ook de levensmiddelenindustrie baat bij een gezonde samenleving en […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn