Transparantie

Het is van groot belang voor verdere verduurzaming in de levensmiddelenindustrie dat consumenten geïnformeerd worden over de effecten van productieprocessen op mens, dier en milieu. Dit helpt consumenten immers bij het maken van een weloverwogen keuze.

Een vertaling van interne bedrijfsprocessen en keteninspanningen naar duidelijke, begrijpelijke en accurate consumentencommunicatie over verduurzaming is en blijft een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven. Ze geven hier invulling aan door middel van rapportages, informatie op websites, informatie op de verpakking, communicatie via social media en via publicaties en evenementen. Een combinatie van informatiemiddelen is doorgaans het meest werkbaar en het meest effectief. Ondertussen neemt transparantie in de keten zelf toe door samenwerking tussen bedrijven en hun ketenpartners, branchegenoten en externe stakeholders.

Op www.duurzamereten.nl zijn inspanningen voor verduurzaming van veel bedrijven uit de voedselketen te vinden.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Opnieuw groei duurzame palmolie in voedingsmiddelen

11 juni 2015


In 2014 meer ‘Segregated’ duurzame palmolie dan ‘Book & Claim’ Het aandeel duurzame palmolie verwerkt door de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie in 2014 is 72%. Dit is opnieuw een groei in het aandeel duurzame palmolie “Ieder jaar zien we het aandeel duurzame […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

‘Overheid moet inkoopbeleid moderniseren om verduurzaming voedsel te stimuleren’

21 januari 2016


Op 28 januari a.s. debatteert de Tweede Kamer over duurzaamheid en milieu. Duurzaam inkopen door de overheid levert potentieel een belangrijke bijdrage aan verduurzamingsprocessen in het bedrijfsleven. Zo ook voor voedsel en dranken: met haar inkoopbeleid kan de overheid verduurzaming […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Levensmiddelenindustrie in de duurzame versnelling

25 januari 2017


Vier jaar na lancering van het initiatief ‘In de versnelling’ publiceert de FNLI vandaag een trendrapport over duurzaamheid in de levensmiddelenindustrie; ‘Verduurzaming In de Volgende Versnelling’. De koplopers die in 2013 afspraken om duurzaamheid in hun bedrijfsvoering te verankeren, tonen […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn