Transparantie

Het is van groot belang voor verdere verduurzaming in de levensmiddelenindustrie dat consumenten geïnformeerd worden over de effecten van productieprocessen op mens, dier en milieu. Dit helpt consumenten immers bij het maken van een weloverwogen keuze.

Een vertaling van interne bedrijfsprocessen en keteninspanningen naar duidelijke, begrijpelijke en accurate consumentencommunicatie over verduurzaming is en blijft een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven. Ze geven hier invulling aan door middel van rapportages, informatie op websites, informatie op de verpakking, communicatie via social media en via publicaties en evenementen. Een combinatie van informatiemiddelen is doorgaans het meest werkbaar en het meest effectief. Ondertussen neemt transparantie in de keten zelf toe door samenwerking tussen bedrijven en hun ketenpartners, branchegenoten en externe stakeholders.

Op www.duurzamereten.nl zijn inspanningen voor verduurzaming van veel bedrijven uit de voedselketen te vinden.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Markt duurzamere voedingsmiddelen volop in beweging

28 oktober 2015


Bedrijfsleven positief over resultaten Monitor Duurzaam Voedsel De Alliantie Verduurzaming Voedsel is positief over de resultaten van de Monitor Duurzaam Voedsel die het ministerie van Economische Zaken vandaag publiceert. Uit deze cijfers blijkt dat de markt voor producten met een […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Staatssecretaris Van Dam en Alliantie Verduurzaming Voedsel-voorzitter Dijkhuizen ontvangen aanbevelingen over ketentransparantie

8 december 2016


Het afgelopen jaar lieten de Alliantie Verduurzaming Voedsel en het ministerie van Economische Zaken een verkenning uitvoeren rondom het thema ketentransparantie. Van etiket tot digitale productinformatie en van keurmerk tot website of app: de complexe vraag hoe bedrijven consumenten nog […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Opnieuw groei duurzame palmolie in voedingsmiddelen

11 juni 2015


In 2014 meer ‘Segregated’ duurzame palmolie dan ‘Book & Claim’ Het aandeel duurzame palmolie verwerkt door de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie in 2014 is 72%. Dit is opnieuw een groei in het aandeel duurzame palmolie “Ieder jaar zien we het aandeel duurzame […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn