Dierenwelzijn

Naast de groei van het bovenwettelijke dierenwelzijnssegment (scharrelvlees en -eieren, weidemelk, biologische producten etc.), werkt de levensmiddelenindustrie samen met haar leveranciers ook aan de verbetering van dierenwelzijn in de reguliere veehouderij. Het verbeteren van dierenwelzijn enerzijds en het vergroten van milieu-efficiëntie anderzijds vraagt om verschillende soorten maatregelen. Beide doelstellingen dienen dan ook zorgvuldig te worden afgewogen, ten behoeve van optimalisatie.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Overige Standpunten

  • Duurzaam inkopen

    Duurzaam inkopen door de overheid levert potentieel een belangrijke bijdrage aan verduurzamingsprocessen in het bedrijfsleven. Zo ook voor voedsel en dranken: met haar inkoopbeleid kan de overheid de verduurzaming in de agrifoodketen bevorderen, de marktvraag naar duurzamer geproduceerd voedsel vergroten, […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Biodiversiteit

    Biodiversiteit en sterke ecosystemen (bijvoorbeeld bodems, bossen en wateren), zijn onder andere noodzakelijk voor voldoende beschikbaarheid van agrarische grondstoffen. Tegelijkertijd kan de winning en productie van grondstoffen voor de levensmiddelenindustrie bijdragen aan biodiversiteitsverlies en ecosysteemdegradatie. Het is voor een gezonde […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Duurzame palmolie

    Palmolie is de meest gebruikte plantaardige olie ter wereld. Palmolie is een belangrijke grondstof voor de levensmiddelenindustrie en wordt als natuurlijke grondstof in veel producten verwerkt, zoals margarine, koekjes en snacks, maar ook bijvoorbeeld in shampoo, lippenstift en zeep. De […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Internationaal Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen (IMVO)

    Grondstofverduurzaming betekent ook een goede omgang met arbeidsomstandigheden, mensenrechten en economische ontwikkeling van leveranciers, zowel in Nederland als daarbuiten. Vooral in complexe internationale ketens vergt maatschappelijk verantwoord ondernemen een actieve samenwerking tussenlevensmiddelenfabrikanten en ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties. De Nederlandse […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bedrijfsleven en wetenschap samen op stoom met innovaties tegen voedselverspilling

18 mei 2016


Resultaten onderzoeksprojecten CARVE en TIFN: ketensamenwerking cruciaal Een groot aantal levensmiddelenfabrikanten en supermarkten werkten de afgelopen jaren samen met onderzoekers van Wageningen UR Food & Biobased Research* en Top Institute Food & Nutrition (TIFN)** op het gebied van grondstofefficiëntie en […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Alliantie Verduurzaming Voedsel reeds aan de slag met ordening keurmerken

7 januari 2016


Bedrijfsleven deelt zorgen ACM over duurzaamheidskeurmerken De Alliantie Verduurzaming Voedsel deelt de zorgen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over mogelijke onduidelijkheid rondom de betekenis van duurzaamheidskeurmerken en het vertrouwen van consumenten hierin. Daarom nam de Alliantie al eerder […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

‘(On)duurzame producten bestaan niet’

17 februari 2015


Reactie op artikel in Vonk (Volkskrant) 14-2-15 uit naam van Philip den Ouden, directeur FNLI In een artikel dat op zaterdag 14 februari jl. verscheen in Volkskrant-bijlage Vonk pleit auteur Gustaaf Haan voor een ommekeer in het debat over duurzaam […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn