“Bodem omhoog” voor verduurzaming voedselketen

“Bodem omhoog” voor verduurzaming voedselketen

2 juni 2014


Nieuwe voorzitter Aalt Dijkhuizen zet ambities Alliantie Verduurzaming Voedsel kracht bij. Tijdens een bijeenkomst van de Alliantie Verduurzaming Voedsel gingen bedrijfsleven, overheid, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties vandaag met elkaar om de tafel over de voortgang en uitdagingen rondom verduurzaming van de voedselketen. Aalt Dijkhuizen, de nieuwe voorzitter van de Alliantie Verduurzaming Voedsel en tevens boegbeeld van de topsector Agri&Food, sprak tijdens de bijeenkomst over de ambities die de Alliantie in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken heeft vastgelegd.

Dijkhuizen: “Nederland is wereldspeler op het gebied van voedsel en voedselproductie. De agrifoodketen wil ook wereldspeler zijn in duurzaam. De enige toekomst voor de Nederlandse voedselketen is een duurzame toekomst: productief, zorgvuldig, transparant en sociaal. Hiervoor is samenwerking cruciaal: samenwerking tussen leveranciers en afnemers, publiek-private samenwerking, maar vooral ook samenwerking tussen bedrijfsleven en stakeholders. Ketens, kennis, creativiteit en een kritische blik zijn de ingrediënten voor verduurzaming van voedsel.”

De bodem omhoog
De Alliantie zet in op ‘de bodem omhoog’: dat wil zeggen dat al het voedsel dat via supermarkten, restaurants en cateraars aan consumenten wordt aangeboden, op steeds duurzamere wijze wordt geteeld, verwerkt en gedistribueerd. De prioriteiten in de agenda van de Alliantie en het ministerie van Economische Zaken liggen op verduurzaming van de vleesketen en vermindering van voedselverspilling. Over deze en andere thema’s werd vanmiddag bevlogen gediscussieerd door de deelnemers. De Alliantie stimuleert en faciliteert bedrijven bij de verduurzaming van hun productie- en distributieprocessen en ketens. Door verspreiding van kennis, instrumenten, projecten, door koplopers aan elkaar te verbinden en door de voortgang te monitoren.

Transparantie: DuurzamerEten.nl
Vertel wat je doet: transparantie en communicatie is een belangrijk aandachtspunt van de Alliantie. Dijkhuizen sloot zijn toespraak af met de lancering van het vernieuwde DuurzamerEten.nl: een website met informatie over de inspanningen die Nederlandse boeren en tuinders, fabrikanten, retailers, cateraars en horecaondernemers leveren voor verduurzaming en ook over de tegenstellingen binnen verduurzaming – zoals dierenwelzijn versus footprint – waarvoor weloverwogen keuzes noodzakelijk zijn.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Levensmiddelenindustrie verwelkomt EU Circular Economy Package

2 december 2015


FNLI: ‘Europees beleid goede basis voor circulaire economie’ Vandaag publiceerde de Europese Commissie het herziene Circular Economy Package. Hierin worden maatregelen aangekondigd om de Europese economie meer circulair te maken: afval wordt grondstof. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Ordening duurzaamheidskeurmerken moet consument en bedrijven helpen bij het maken van keuzes

30 oktober 2015


De Alliantie Verduurzaming Voedsel is met de overheid en maatschappelijke organisaties in gesprek over duurzaamheidskeurmerken op voedsel, om te onderzoeken of een objectieve ordening kan worden aangebracht in de veelheid aan keurmerken op verpakkingen. Gezamenlijk willen partijen vaststellen hoe een […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Alliantie Verduurzaming Voedsel verwelkomt ordening voedselkeurmerken Milieu Centraal

17 oktober 2016


De Alliantie Verduurzaming Voedsel, het samenwerkingsverband van LTO Nederland, FNLI, CBL, KHN en Veneca, is positief over het feit dat Milieu Centraal een ordening heeft aangebracht in het landschap aan duurzaamheidskeurmerken. De ordening is gebaseerd op de beoordelingssystematiek voor solide […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn