“Bodem omhoog” voor verduurzaming voedselketen

“Bodem omhoog” voor verduurzaming voedselketen

2 juni 2014


Nieuwe voorzitter Aalt Dijkhuizen zet ambities Alliantie Verduurzaming Voedsel kracht bij. Tijdens een bijeenkomst van de Alliantie Verduurzaming Voedsel gingen bedrijfsleven, overheid, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties vandaag met elkaar om de tafel over de voortgang en uitdagingen rondom verduurzaming van de voedselketen. Aalt Dijkhuizen, de nieuwe voorzitter van de Alliantie Verduurzaming Voedsel en tevens boegbeeld van de topsector Agri&Food, sprak tijdens de bijeenkomst over de ambities die de Alliantie in samenwerking met het ministerie van Economische Zaken heeft vastgelegd.

Dijkhuizen: “Nederland is wereldspeler op het gebied van voedsel en voedselproductie. De agrifoodketen wil ook wereldspeler zijn in duurzaam. De enige toekomst voor de Nederlandse voedselketen is een duurzame toekomst: productief, zorgvuldig, transparant en sociaal. Hiervoor is samenwerking cruciaal: samenwerking tussen leveranciers en afnemers, publiek-private samenwerking, maar vooral ook samenwerking tussen bedrijfsleven en stakeholders. Ketens, kennis, creativiteit en een kritische blik zijn de ingrediënten voor verduurzaming van voedsel.”

De bodem omhoog
De Alliantie zet in op ‘de bodem omhoog’: dat wil zeggen dat al het voedsel dat via supermarkten, restaurants en cateraars aan consumenten wordt aangeboden, op steeds duurzamere wijze wordt geteeld, verwerkt en gedistribueerd. De prioriteiten in de agenda van de Alliantie en het ministerie van Economische Zaken liggen op verduurzaming van de vleesketen en vermindering van voedselverspilling. Over deze en andere thema’s werd vanmiddag bevlogen gediscussieerd door de deelnemers. De Alliantie stimuleert en faciliteert bedrijven bij de verduurzaming van hun productie- en distributieprocessen en ketens. Door verspreiding van kennis, instrumenten, projecten, door koplopers aan elkaar te verbinden en door de voortgang te monitoren.

Transparantie: DuurzamerEten.nl
Vertel wat je doet: transparantie en communicatie is een belangrijk aandachtspunt van de Alliantie. Dijkhuizen sloot zijn toespraak af met de lancering van het vernieuwde DuurzamerEten.nl: een website met informatie over de inspanningen die Nederlandse boeren en tuinders, fabrikanten, retailers, cateraars en horecaondernemers leveren voor verduurzaming en ook over de tegenstellingen binnen verduurzaming – zoals dierenwelzijn versus footprint – waarvoor weloverwogen keuzes noodzakelijk zijn.

Gerelateerde artikelen

European Bakery Innovation Centre maakt nieuwe producten uit retourbrood

23 maart 2016


Agrifoodketen op stoom met innovaties tegen voedselverspilling Retourbrood gebruiken als ingrediënt voor ontbijtkoek en koekjes levert kwalitatieve goede en smakelijke producten op. Dit blijkt uit een innovatieproject van het European Bakery Innovation Centre. Het innovatieproject is onderdeel van CARVE*: een […]

Alliantie Verduurzaming Voedsel verwelkomt ordening voedselkeurmerken Milieu Centraal

17 oktober 2016


De Alliantie Verduurzaming Voedsel, het samenwerkingsverband van LTO Nederland, FNLI, CBL, KHN en Veneca, is positief over het feit dat Milieu Centraal een ordening heeft aangebracht in het landschap aan duurzaamheidskeurmerken. De ordening is gebaseerd op de beoordelingssystematiek voor solide […]

Alliantie Verduurzaming Voedsel overhandigt ‘stamppot vol duurzaamheid’ aan staatssecretaris Van Dam

29 februari 2016


Bedrijfsleven tilt verduurzaming over de gehele linie naar het volgende level Vandaag overhandigde Aalt Dijkhuizen, voorzitter van de Alliantie Verduurzaming Voedsel, een ‘stamppot vol duurzaamheid’, aan staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken. Aan de hand van de ingrediënten van […]