Bolletje Merk van het Jaar 2015

Bolletje Merk van het Jaar 2015

15 oktober 2015


Nutrilon wint FNLI award als merk met beste consumenteninformatie

Het merk Bolletje is door de Nederlandse supermarktklant verkozen tot Merk van het Jaar 2015. Uit het consumentenonderzoek blijkt dat Bolletje het hoogst scoort op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Op de tweede en derde plaats eindigden respectievelijk Calvé en Pampers. Sándor van Mil, marketing manager Bolletje: “We hebben het afgelopen jaar hard gewerkt aan een prominente zichtbaarheid van het merk Bolletje met verschillende publiekscampagnes, onder andere via social media, met innovaties in onze verpakkingen en met diverse productintroducties. Een mooi voorbeeld is de Facebook-hype rondom de witte-chocolade-kruidnoten. Er bestaat geen mooier compliment hiervoor dan waardering van de consument!”

De Merk van het Jaar awards werden vandaag uitgereikt tijdens de Jaarbijeenkomst van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in DeFabrique te Utrecht. In een grootschalig consumentenonderzoek, uitgevoerd door EFMI Business School en GfK, werden merken beoordeeld op kwaliteit, innovatiekracht en expressiviteit.

Winnaars productcategorieën 

Voorafgaand aan de uitreiking van de ‘overall prijs’ werden de winnaars in zeven productcategorieën bekendgemaakt:

  • Alcoholische dranken: Grolsch
  • Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Hero
  • Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Bolletje
  • Kruidenierswaren overig: Calvé
  • Zuivel, kaas en geelvetten: Chocomel
  • Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Mora
  • Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Pampers

Nutrilon merk met beste consumenteninformatie
Daarnaast werd de bijzondere prestatie award uitgereikt aan het merk dat in de ogen van de consument de beste informatievoorziening heeft. Deze prijs werd gewonnen door Nutrilon, gevolgd door Hak (tweede plaats) en Campina (derde plaats). De merken scoorden ten eerste hoog op de mate waarin ze via verpakking, reclame, website en social media nuttige consumenteninformatie geven over ingrediënten, gebruiksinstructies, voedingswaarden en acties. Ten tweede waardeert de consument de informatievoorziening over hoe de producten worden gemaakt en waar de producten/ingrediënten vandaan komen van deze merken.

Nutrilon 01

Over Merk van het Jaar
De FNLI Merk van het Jaar awards werden voor het negende achtereenvolgende jaar uitgereikt door de FNLI in samenwerking met EFMI Business School en GfK om de waardering van de Nederlandse supermarktklant tot uitdrukking te brengen. Naast de absoluut hoogste score voor gemeten merkkracht, wordt ook de merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2014 meegenomen in de eindscores. De titel Merk van het Jaar is daarmee een beloning voor zowel de korte als de lange termijn-prestaties. EFMI en GfK publiceren meer details over het consumentenonderzoek op www.merkvanhetjaar2015.nl.

Gerelateerde artikelen

Seinen op groen voor levensmiddelenindustrie

18 oktober 2017


De seinen staan op groen voor de levensmiddelenindustrie in Nederland. Dat blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2017 die de FNLI morgen publiceert. Met een stijging van 5,4 procent kent de levensmiddelenindustrie de hoogste productiegroei in vijf jaar, terwijl het ondernemers- […]

Genomineerden FNLI Merk van het Jaar awards 2014 bekend

1 oktober 2014


De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2014 zijn bekend. In cursief de nieuwkomers, de merken die in 2013 niet genomineerd waren: Alcoholische dranken: Heineken, Hertog Jan, Lindeman’s Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Coca-Cola, Douwe Egberts, Pickwick Zoetwaren, snacks, […]

Premier Rutte neemt rapport over uitdagingen voedingssector in ontvangst

25 april 2016


Paul Polman (CEO Unilever) en Bas van den Berg (COO Royal FrieslandCampina en voorzitter FNLI) overhandigen rapport ‘Spreek Smakelijk’ FNLI lanceert ‘Een open gesprek over voedsel’ tijdens eerste VoedselPoort Minister-president Mark Rutte ontving vandaag het rapport ‘Spreek Smakelijk’ uit handen […]