Coco Pops met 43% minder suiker

Coco Pops met 43% minder suiker

8 november 2018


De ontbijtgranen Coco Pops bevatten sinds 2018 43% minder suiker ten opzichte van het vorige recept. In dit artikel staat de herformulering van Kellogg’s Coco Pops centraal. Waarom laat je mensen wennen aan minder zoet? We praten met Nutrition Business Partner Stephanie Delva over de in’s en out’s van deze stap.

Waarom zijn jullie begonnen met het verminderen van suiker in Coco Pops?

Mensen zijn zich steeds meer bewust van het belang van een gezonde leefstijl. Onze consumenten houden van de chocoladesmaak van Coco Pops, maar willen tegelijk ook een lager suikergehalte in hun ontbijtgranen.

 Wanneer en hoe hebben jullie dit product geherformuleerd?

We hebben hard gewerkt om de juiste balans van smaken te vinden, zodat we de suiker in Coco Pops kunnen verlagen zonder de chocoladesmaak te verminderen. Dit klinkt misschien eenvoudig, maar dat is het niet. Dankzij onze technologische ontwikkelingen lukte het ons het suikergehalte te verminderen en dus consumenten te laten wennen aan minder zoet, zonder de smaak van Coco Pops te verliezen. En dit alles zonder de toevoeging van kunstmatige kleurstoffen, zoetstoffen of conserveermiddelen.

Wat waren de uitdagingen bij het verminderen van suiker en hoe verliep het traject?

Veranderingen in recepten zijn niet gemakkelijk en vereisen veel investeringen. We werken al meer dan drie jaar aan de Kellogg’s Coco Pop suikervermindering en we zijn ervan overtuigd dat we met dit verbeterde recept de juiste balans tussen gezond en lekker hebben gevonden.

Hebben jullie al eens eerder een herformulering doorgevoerd?

Kellogg’s verbetert regelmatig de samenstelling van bestaande producten. Dit gebeurt in kleine stappen. In de afgelopen zeven jaar hebben we bijvoorbeeld bij onze kinderproducten het suikergehalte gemiddeld verlaagd met 14% en het zoutgehalte met 19%. En daar eindigt het niet, ook voor de toekomst hebben we herformuleringsprojecten klaarstaan.

Veel fabrikanten hebben de afgelopen jaren zout, suiker, calorieën of verzadigd vet verlaagd in producten. Vaak een lastige zaak, maar zeer nuttig om het consumenten makkelijker te maken minder te consumeren. In deze reeks zetten de we een serie geslaagde herformuleringen in de spotlights. Fabrikanten hebben achter de schermen de laatste jaren enorm veel werk verricht en doen dit nog steeds. Bijvoorbeeld in het kader van Akkoord Verbetering Productsamenstelling of het Vinkje, en in samenwerking met een retailer: op alle fronten is en wordt nog steeds geherformuleerd. Voor meer informatie over Kellogg’s, ga naar www.kelloggs.nl