FNLI Award | Onderweg op 100% eigen groen gas

FNLI Award | Onderweg op 100% eigen groen gas

1 oktober 2019


De levensmiddelenindustrie telt veel innovatieve projecten die hedendaagse uitdagingen het hoofd bieden. De FNLI is trots op de mensen (frontrunners) die deze projecten tot een succes maken. Op 10 oktober 2019 wordt daarom de FNLI Award uitgereikt aan dé frontrunner van de levensmiddelenindustrie. In juni zijn de genomineerden voor de prijs bekend gemaakt. Ad Jansen, Kees den Uijl en het Lipton-team maken kans op de Award. Maar wat houden de projecten in, wie zijn de genomineerden en wat drijft hen?  In een serie van drie artikelen komt u hierover meer te weten. Als afsluiter van de reeks: Ad Jansen, Suiker Unie

“Hoe kan transport nog duurzamer”? Deze vraag speelde door het hoofd van Ad Jansen, al vele jaren werkzaam bij SuikerUnie in Dinteloord. De productie van suiker, suikerproducten en biobased materialen uit suikerbieten de kernactiviteit van Suiker Unie. Bijzonder aan Suiker Unie is dat het bedrijf zich hierbij de ambitie heeft gesteld om de groenste bietenverwerker van Europa te zijn, waarbij het maximaal verwaarden van de hele suikerbiet centraal staat. Met de suikerbiet als natuurlijke bron werkt Suiker Unie toe naar een groen bioraffinageconcept en de afgelopen jaren is dan ook sterk ingezet op de transformatie van de suikerfabrieken naar bioraffinaderijen. En daar is al veel winst behaald.

En hoe zit het dan met vervoer? 

Eén van de aspecten binnen het totale bioraffinageconcept is de vergisting van suikerbietenresten tot groen gas. Suiker Unie vergist bietenresten die minder geschikt zijn voor andere toepassingen tot biogas. Dat vindt deels zijn weg naar het publieke gasnet en wordt deels in het eigen productieproces gebruikt. Met 25 miljoen kuub per jaar in Nederland is het bedrijf de grootste groen gas producent. Sinds 2011 wordt het groene gas ook al gebruikt bij het bulktransport naar de klant. Een mooie stap in de goede richting, waarbij de 13 dual-fuel trucks op 35% biogas en 65% dieselolie reden. Het was destijds technisch nog niet mogelijk om zware vrachten volledig op groen gas te laten rijden. Maar de tijd staat niet stil en anno 2019 heeft de techniek zich zo ver ontwikkeld dat rijden op 100% eigen groen gas haalbaar lijkt.

Ad als coördinator en verbinder

Drijvende kracht hierachter is Ad Jansen, die vanuit zijn logistieke functie altijd op zoek is naar mogelijkheden voor verbetering én naar kansen om het transport van suiker duurzamer te maken. Ook in deze laatste schakel in de keten, het vervoer naar de klant, vallen altijd nog slagen te maken. Ad heeft de uitdaging om in het transport over te gaan op 100% groen gas opgepakt en heeft collega’s en externe partijen kunnen overtuigen deze rit met hem mee te rijden.

Uitdagingen

Een rit die niet over één nacht ijs ging. Niet alleen vraagt rijden op biogas een ander soort motor dan de reguliere Euro 6 dieselmotor, er was nog een andere grote uitdaging die getackeld moest worden: de ontwikkeling van een truck voorzien van gasopslag met voldoende capaciteit, zonder dat hierdoor het lossen van de lading in het gedrang kwam. Voor het volledig op (groen) gas rijden is tenslotte meer tankcapaciteit nodig dan voor vloeibare brandstof. Daarbij moeten er ook op gas voldoende kilometers gemaakt kunnen worden. Niet alleen om tijdige levering aan de klant te garanderen, maar ook om de tank weer te kunnen vullen bij één van de eigen groen-gas-tankstations van Suiker Unie. Nog best een technische én logistieke uitdaging.

Ad Jansen blijkt echter niet voor één gat te vangen en weet intern en extern medestanders te motiveren en aan het initiatief te verbinden. Hij weet intern voldoende draagvlak te creëren en de collega’s van de transportplanning, maar ook de chauffeurs van de bulkwagens, staan open voor deze ontwikkeling. Elk van de betrokkenen committeert zich vanuit de overtuiging dat verduurzaming ook bij bulkvervoer over de weg kan én noodzakelijk is.

En wat levert het op?

Met Ad als sleutelfiguur en trekker van dit initiatief zijn de handen ineen geslagen en kan met trots worden gemeld dat er vandaag de dag zes en eind dit jaar zeven trucks de weg op gaan met niets anders dan 100% eigen groen gas in de brandstoftank. En dankzij gebruik van de 410 pk-gasmotor kan de CO2-uitstoot per vrachtwagen met 90% worden teruggedrongen. Naast de besparing van zo’n 160 ton CO2 per vrachtwagen die dit jaarlijks bij een jaarkilometrage van 150.000 km oplevert, stoot de gebruikte motor ten opzichte van de reguliere Euro 6 dieselmotor ook nog eens 75-90% minder aan fijnstof en stikstofoxiden uit. Dit smaakt naar meer. Voor zijn inzet en succes met het project is Ad Jansen geselecteerd als genomineerde voor de FNLI Award.