FNLI Award | Samen naar een circulair ijstheemerk

FNLI Award | Samen naar een circulair ijstheemerk

26 september 2019


De levensmiddelenindustrie telt veel innovatieve projecten die hedendaagse uitdagingen het hoofd bieden. De FNLI is trots op de mensen (frontrunners) die deze projecten tot een succes maken. Op 10 oktober 2019 wordt daarom de FNLI Award uitgereikt aan dé frontrunner van de levensmiddelenindustrie. In juni zijn de genomineerden voor de prijs bekend gemaakt. Ad Jansen, Kees den Uijl en het Lipton-team maken kans op de Award. Maar wat houden de projecten in, wie zijn de genomineerden en wat drijft hen?  In een serie van drie artikelen komt u hierover meer te weten. Als tweede uit de reeks: het Lipton-team, Unilever.

Het team van Lipton Ice Tea maakt zich al jaren hard voor het verduurzamen van hun flesjes. Niet alleen de inhoud (herkomst van de ingrediënten) maar ook de verduurzaming van de plastic verpakkingen is belangrijk voor het Lipton Team. Het team bestaat uit Joost Houben – Senior Marketing Director, Refreshment Lead Benelux, Nicole van der Burgh – Senior Brand Manager Lipton Ice Tea NL, Bibianne Roetert – European Senior Brand Manager Lipton Ice Tea,  Valerie Vos – Brand Manager Lipton Ice Tea en Joao Costa – Beverages Marketing Manager bij Unilever.

Ambitie

‘We willen graag vóór 2023 al onze flessen en flesjes van 100% rPET maken en die zijn dan volledig recyclebaar. Dit doen we niet alleen, onze aanpak is erop gericht om de consument hierbij actief te betrekken.’ Het Lipton team heeft hier het afgelopen jaar op verschillende manieren al flinke stappen in gezet. Ook in haar ambitie tot het sluiten van de kringloop en het terugdringen van zwerfafval. De resultaten uit de aanpak van het Lipton team tonen aan dat uitrol van deze aanpak op grotere schaal, binnen en buiten Nederland, snel binnen bereik komt. Maar hoe bereik je consumenten en verleid je hen de duurzame keuze te maken? Het team zocht het in de festivals, en bezocht plekken waar ook veel jonge mensen naartoe gaan.

De festivalfles, Litterati en Stichting GoClean

In april 2019 is een eerste pilot gedraaid tijdens het – in duurzaamheid uitblinkende – DGTL festival. Dankzij de nauwe samenwerking met de organisatie, vormde het festival met z’n circa 45.000 bezoekers een perfecte testomgeving. De zogenoemde ‘festivalfles’ die Lipton hier beschikbaar stelde, werd gemaakt van 100% rPET. De verkochte flesjes werden ter plaatse weer ingezameld, waardoor het mogelijk was om de ingezamelde ‘monostroom’ direct weer voor de productie van nieuwe flesjes in te zetten. Deze aanpak blijkt een succes. Het Lipton team heeft hiermee een Nederlandse primeur voor Lipton Ice Tea in de wereld neergezet. Hét bewijs dat het mogelijk is om een volledig circulair merk te worden.

Niet alleen tijdens festivals, maar ook daarbuiten zet het team actief in op bewustwording van de gebruiker van de fles en stimuleert deze om de verpakking terug te brengen in het recyclingproces. Om de hoeveelheid zwerfafval terug te dringen én om het weer als nieuwe grondstof te kunnen inzetten.  Het Lipton team zoekt in deze missie actieve samenwerking met organisaties die zich voor gelijke doelen inzetten. Lipton is bijvoorbeeld partner in het initiatief ‘World Cleanup Day’, dat jaarlijks in september plaatsvindt. Ook steunt Lipton Litterati en Stichting GoClean, waarmee in samenwerking dit jaar een Clean Up is georganiseerd. Met behulp van de Litterati app wordt tijdens dergelijke events door deelnemers gevonden zwerfafval geregistreerd. Dankzij de verzamelde data over aard en plaats van het afval kunnen vervolgacties worden ingezet. En zo zijn er nog een paar projecten op te noemen waar het Lipton-Team aan het roer staat. Het team is genomineerd voor de FNLI Award omdat het zich actief en met tomeloze energie inzet om sámen met consumenten de strijd tegen zwerfafval aan te gaan.