Koopmans Merk van het Jaar 2016

Koopmans Merk van het Jaar 2016

13 oktober 2016


Mona wint Bijzondere Prestatie award voor online merkbeleving

Koopmans is door de Nederlandse supermarktklant tot Merk van het Jaar 2016 verkozen. In een grootschalig consumentenonderzoek, uitgevoerd door GfK, scoorde Koopmans het hoogst op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Op de tweede plaats eindigde Bolletje, de winnaar van vorig jaar. Het merk Nutrilon werd derde. Mona won de Bijzondere Prestatie award, die dit jaar ging naar het merk met de sterkste online merkbeleving. De prijzen werden uitgereikt tijdens de Jaarbijeenkomst van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in DeFabrique te Utrecht.

Geert-Jan Vorstenbosch, marketing manager Koopmans/Dr. Oetker: “We hebben het afgelopen jaar met veel passie gewerkt aan een flinke reeks innovaties en een nieuwe merkcampagne die de warmte van bakken weet over te brengen. Wij zijn zeer positief verrast, bovenal omdat het echt een waardering is van de consument waar we uiteraard supertrots op zijn.” Bekijk hier de Koopmans commercial ‘Waar gebakken wordt’.

Danny van den Burg, Industry Lead Consumer Goods bij GfK: “Koopmans stond de afgelopen jaren al steeds in de top 10 en is nu door een goede ontwikkeling van de merkkracht naar plaats 1 geklommen.”

Winnaars productcategorieën 

Voorafgaand aan de bekendmaking van de ‘overall winnaar’ werden awards aan winnaars in zeven productcategorieën uitgereikt:

  • Alcoholische dranken: Grolsch
  • Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Pickwick
  • Zoetwaren, snacks, ontbijtproducten, brood en banket: Bolletje
  • Kruidenierswaren overig: Koopmans
  • Zuivel, geelvetten en sojaproducten: Mona
  • Vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Johma
  • Persoonlijke verzorging en schoonmaak: Pampers

Mona merk met hoogste online merkbeleving
Een extra award was gereserveerd voor een bijzondere prestatie, namelijk het merk dat het afgelopen jaar het hoogst op ‘online merkbeleving’ scoorde. Deze award ging naar Mona. Dit merk scoorde het hoogst op het creëren van positieve en betekenisvolle online ervaringen bij de shopper. Milka bezette de tweede plaats in deze categorie, Nivea werd derde.

mona-01

Over Merk van het Jaar
De FNLI reikt in samenwerking met GfK en Distrifood de Merk van het Jaar awards uit om de waardering van de Nederlandse supermarktklant tot uitdrukking te brengen. Naast de absoluut hoogste score voor gemeten merkkracht, wordt ook de merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2015 meegenomen in de eindscores. De titel Merk van het Jaar is daarmee een beloning voor zowel de korte als de lange termijn-prestaties.

 

Distrifood publiceert meer informatie over het onderzoek via http://www.distrifood.nl/merk-van-het-jaar-2016

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

‘Levensmiddelenindustrie moet meer met consument en burger in gesprek’

25 april 2016


FNLI en Roland Berger publiceren rapport ‘Spreek Smakelijk’ De levensmiddelenindustrie moet beter met de consument en burger in gesprek treden om vertrouwen in de sector te versterken. Dat is de belangrijkste conclusie in het rapport ‘Spreek Smakelijk’ dat de FNLI […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Genomineerden FNLI Merk van het Jaar awards 2014 bekend

1 oktober 2014


De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2014 zijn bekend. In cursief de nieuwkomers, de merken die in 2013 niet genomineerd waren: Alcoholische dranken: Heineken, Hertog Jan, Lindeman’s Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Coca-Cola, Douwe Egberts, Pickwick Zoetwaren, snacks, […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Nederlandse levensmiddelenindustrie bezorgd over Europese markt ‘met de Franse slag’

7 augustus 2015


FNLI sluit zich aan bij oproep NZO en LTO Nederland voor vrij handelsverkeer De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) kijkt met argusogen naar de recente ontwikkelingen in Frankrijk, waarbij wordt opgeroepen de import van buitenlandse producten stil te leggen, om […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn