Levensmiddelenindustrie in de duurzame versnelling

Levensmiddelenindustrie in de duurzame versnelling

25 januari 2017


Vier jaar na lancering van het initiatief ‘In de versnelling’ publiceert de FNLI vandaag een trendrapport over duurzaamheid in de levensmiddelenindustrie; ‘Verduurzaming In de Volgende Versnelling’.

De koplopers die in 2013 afspraken om duurzaamheid in hun bedrijfsvoering te verankeren, tonen hoe ze aan de slag zijn gegaan, welke knelpunten ze in de afgelopen jaren tegenkwamen en hoe ze de kansen voor 2030 zien.

Philip den Ouden, directeur FNLI: “Dit rapport biedt interessante inzichten in de werkwijze van belangrijke spelers in de levensmiddelenindustrie bij het halen van hun duurzaamheidsdoelstellingen. Hoe hebben zij duurzaamheid verankerd in hun missie, beleid en communicatie? Welke dilemma’s kwamen ze onderweg tegen en waar staan ze nu?”

Het is opvallend te zien dat veel koplopers verduurzaming op een vergelijkbare manier aanpakken. Van continu milieumanagement in eigen bedrijfsprocessen, naar een samenhangend beleid met missie, doelstellingen en voortgangsmonitoring. Dat geldt ook voor de manier waarop koplopers zich onderscheiden in verankering in de bedrijfsvoering; om echt resultaat te boeken moet verduurzaming systematisch worden meegenomen in alle bedrijfsprocessen; van inkoop tot operatie en marketing.

Communicatie neemt toe, maar blijft een uitdaging
Steeds meer bedrijven communiceren actief over verduurzaming, in verslagen, op hun website of middels brochures voor gebruik onder klanten en stakeholders. Maar communicatie heeft niet bij alle bedrijven prioriteit en gaat gepaard met uitdagingen: het maken van verslagen kost veel tijd en geld, en wat moet je nou precies vertellen? De FNLI wil de komende tijd haar leden actief ondersteunen op dit gebied.

2030, meer dan energiebesparing en afvalmanagement
Al valt er nog steeds te optimaliseren, de uitdagingen voor de toekomst liggen in fundamentele procesinnovatie (hoe produceren we klimaatneutraal?), due diligence in internationale grondstofketens (hoe maken we ketens transparanter?) en duurzame verdienmodellen. “Verduurzaming moet de komende jaren leiden tot meer samenwerking met ketenpartners, stakeholders en concurrenten. Door het bieden van transparantie ontstaan kansen voor nieuwe businessmodellen en markten,” aldus Floor Uitterhoeve, manager duurzaamheid FNLI.

Tien thema’s
Verduurzaming In de Volgende Versnelling biedt inzichten in ontwikkelingen in 10 belangrijke duurzaamheidsthema’s: energie, broeikasgasemissies, transport, bodem & water, biodiversiteit, dierenwelzijn, eerlijke handel, arbeid, reststromen en communicatie.

Het rapport is hier te lezen of op te vragen via info@fnli.nl.

Gerelateerde artikelen

Ordening duurzaamheidskeurmerken moet consument en bedrijven helpen bij het maken van keuzes

30 oktober 2015


De Alliantie Verduurzaming Voedsel is met de overheid en maatschappelijke organisaties in gesprek over duurzaamheidskeurmerken op voedsel, om te onderzoeken of een objectieve ordening kan worden aangebracht in de veelheid aan keurmerken op verpakkingen. Gezamenlijk willen partijen vaststellen hoe een […]

European Bakery Innovation Centre maakt nieuwe producten uit retourbrood

23 maart 2016


Agrifoodketen op stoom met innovaties tegen voedselverspilling Retourbrood gebruiken als ingrediënt voor ontbijtkoek en koekjes levert kwalitatieve goede en smakelijke producten op. Dit blijkt uit een innovatieproject van het European Bakery Innovation Centre. Het innovatieproject is onderdeel van CARVE*: een […]

Alliantie Verduurzaming Voedsel reeds aan de slag met ordening keurmerken

7 januari 2016


Bedrijfsleven deelt zorgen ACM over duurzaamheidskeurmerken De Alliantie Verduurzaming Voedsel deelt de zorgen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over mogelijke onduidelijkheid rondom de betekenis van duurzaamheidskeurmerken en het vertrouwen van consumenten hierin. Daarom nam de Alliantie al eerder […]