Levensmiddelenindustrie: ‘meer focus op product en merk, minder op relatie met retail’ Top Topics onderzoek toont prioriteiten FMCG-branche

Levensmiddelenindustrie: ‘meer focus op product en merk, minder op relatie met retail’ Top Topics onderzoek toont prioriteiten FMCG-branche

14 maart 2014


In 2014 is ‘product- en merkaanbod’ het belangrijkste onderwerp in de boardroom van de levensmiddelenindustrie. Voor directieleden in de foodretail is ‘economie en consumentenvraag’ de topprioriteit voor dit jaar. Dit blijkt uit het Top Topics FMCG brancherapport 2014, dat FNLI en GfK voor het vijfde jaar op rij publiceren.

Fabrikanten zijn zich er steeds meer van bewust dat investeren in merken en innovatie de motor is voor groei. De aandacht voor product- en merkaanbod steeg aan industriezijde van een vijfde plaats in 2010 tot de nummer één in 2014.

Dat foodretail zich concentreert op de economie en consumentenvraag, is niet verwonderlijk. De economische positie van Nederland, het min of meer uitgewerkte trading-down effect en de sterke prijsoriëntatie van de consument raakt retail in het hart.

Concurrentie op basis van prijs
Voor het eerst sinds 2010 staat de relatie met de handel niet meer bovenaan voor directieleden in de levensmiddelenindustrie. Tegelijkertijd kent retail voor het eerst sinds jaren meer belang toe aan de relatie met de industrie. In het rapport wordt deze verschuiving verklaard vanuit de behoefte aan differentiatie op basis van (merk)kwaliteit en assortiment en als middel om uit het relatief lage prijsniveau in Nederland te komen. Hoewel prijsstelling zeer dominant blijft, lijken elementen als kwaliteit, gezondheid en service steeds belangrijker om de consument te verleiden.

Voedselvertrouwen wint terrein
Philip den Ouden, directeur FNLI: “Een opvallende, maar zeker niet verrassende ontwikkeling is de stijging van het topic voedsel- en productveiligheid onder fabrikanten. Het jaar 2013 werd gekenmerkt door verschillende incidenten in de voedingsmiddelenketen. De bestaande kwaliteitssystemen worden nu uitgebreid om, naast voedselveiligheid, ook de productintegriteit te borgen. Voor de FNLI een belangrijk aandachtspunt, dat ook in 2015 weer hoog in prioriteit zal scoren.”

Over Top Topics
Dit onderzoek gaat over de vraag welke thema’s dit jaar top-op-mind zijn in de Nederlandse levensmiddelenindustrie en foodretail. Voor dit onderzoek gaven 138 directieleden binnen de FMCG-branche hun visie op de prioriteiten binnen hun bedrijf. Het rapport kijkt dit jaar expliciet naar de verschuivingen in vijf jaar tijd.

Gerelateerde artikelen

Reactie FNLI, CBL en LTO op publicatie ACM over Kip van Morgen ACM slaat bodem onder verduurzaming uit

27 januari 2015


LTO Nederland, FNLI en CBL betreuren dat de ACM de verduurzamingsafspraken omtrent de Kip van Morgen in strijd acht met de Mededingingswet. De analyse is een spaak in het wiel van een belangrijk verduurzamingsinitiatief, waarmee de sector een antwoord geeft […]

Bedrijfsleven en wetenschap samen op stoom met innovaties tegen voedselverspilling

18 mei 2016


Resultaten onderzoeksprojecten CARVE en TIFN: ketensamenwerking cruciaal Een groot aantal levensmiddelenfabrikanten en supermarkten werkten de afgelopen jaren samen met onderzoekers van Wageningen UR Food & Biobased Research* en Top Institute Food & Nutrition (TIFN)** op het gebied van grondstofefficiëntie en […]

Nederlandse agrifoodketen roept politiek op: “Laat ons internationale voorsprong behouden”

10 juni 2016


Met een productiewaarde van 127 miljard euro en 636.000 banen is de Nederlandse Agri- & Foodsector van groot belang. Internationaal gezien behoort Nederland tot de koplopers qua kennis en innovatie en dit moet ook in de toekomst zo blijven. Boeren […]