“Nederlandse levensmiddelenproducenten zijn winnaars van Europese samenwerking”

“Nederlandse levensmiddelenproducenten zijn winnaars van Europese samenwerking”

16 mei 2014


FNLI presenteert voedingsmiddelenetiket met ingrediënten voor een sterke Europese levensmiddelenindustrie.

De Europese Unie is cruciaal voor de levensmiddelenindustrie, de grootste maakindustrie van Nederland. Dat stelt de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) in aanloop naar de Europese verkiezingen op 22 mei. De FNLI publiceert vandaag een “etiket met ingrediënten voor goed beleid” op basis waarvan de Europarlementariërs een geïnformeerde keuze kunnen maken voor een sterke Europese levensmiddelenindustrie.

Ook presenteert de FNLI op haar website een vergelijking van de verkiezingsprogramma’s, op de voor de levensmiddelenindustrie relevante punten. Bijna alle partijen besteden in hun programma’s aandacht aan innovatie, verduurzaming en versterking van de interne markt. Er zijn echter grote verschillen tussen partijen als het aankomt op het gebied van aanvullende etiketteringsregelgeving, rapportageverplichtingen voor bedrijven over hun productieketens en grondstofsourcing en de verschuiving van belasting op arbeid naar belasting op grondstof en vervuiling.

De FNLI roept hiermee vooral haar eigen achterban op om te gaan stemmen op 22 mei. Want bijna alle belangrijke regelgeving die de levensmiddelenindustrie raakt, komt uit Brussel, of het nu gaat om etikettering, gezondheidsclaims, oneerlijke handelspraktijken, verpakkingen of milieunormen.

Banen
Philip den Ouden, directeur FNLI: “Nederlandse levensmiddelenproducenten zijn de winnaars van de Europese samenwerking. En met hen een paar honderdduizend werknemers die direct of indirect betrokken zijn bij de sector.” Anderhalf miljoen Nederlanders danken hun baan aan de export naar EU-landen. In breder perspectief: de Europese Commissie heeft berekend dat sinds 1993 de interne markt voor 1000 miljard euro aan welvaart en voor 2,5 miljoen banen heeft gezorgd.

Sterke Europese markt
Den Ouden: “Kijk naar de enorme Europese afzetmarkt die door bundeling van 28 individuele thuismarkten grote kansen biedt voor onze export. Nederlandse levensmiddelenproducenten exporteren verreweg het meest naar landen binnen de Europese Unie. Denk ook aan het belang van gemeenschappelijke handelsovereenkomsten die internationale markten voor Europese producenten en importeurs toegankelijker maken, met de Rotterdamse haven als af- en aanvoerhaven voor het gehele Europese vasteland. Wat een grote versterking is van de concurrentiepositie, doordat we als gezamenlijk Europees blok op de wereldmarkt de concurrentiestrijd met China, Brazilië en de Verenigde Staten kunnen winnen.”

Gerelateerde artikelen

Doe mee met FutureProef!

3 mei 2017


Ook aanstaande November organiseert de FNLI weer FutureProef: Week van de Levensmiddelenindustrie. Levensmiddelenfabrikanten openen dan hun deuren voor vmbo- en havo-scholieren uit de regio, die zo kennis maken met arbeidskansen in de sector. Inschrijven is vanaf nu mogelijk! Derde editie […]

Eerste Week van de Levensmiddelenindustrie officieel geopend bij koffiebrander UCC in Bolsward

2 november 2015


Friese politici geven startschot voor FutureProef Vandaag gaf de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) bij koffiebrander UCC in Bolsward het startschot voor FutureProef: de allereerste Week van de Levensmiddelenindustrie in Noord-Nederland. De FNLI organiseert in samenwerking met Innexus dit initiatief […]

Genomineerden FNLI Merk van het Jaar awards 2014 bekend

1 oktober 2014


De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2014 zijn bekend. In cursief de nieuwkomers, de merken die in 2013 niet genomineerd waren: Alcoholische dranken: Heineken, Hertog Jan, Lindeman’s Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Coca-Cola, Douwe Egberts, Pickwick Zoetwaren, snacks, […]