Ordening duurzaamheidskeurmerken moet consument en bedrijven helpen bij het maken van keuzes

Ordening duurzaamheidskeurmerken moet consument en bedrijven helpen bij het maken van keuzes

30 oktober 2015


De Alliantie Verduurzaming Voedsel is met de overheid en maatschappelijke organisaties in gesprek over duurzaamheidskeurmerken op voedsel, om te onderzoeken of een objectieve ordening kan worden aangebracht in de veelheid aan keurmerken op verpakkingen. Gezamenlijk willen partijen vaststellen hoe een goed, robuust en betrouwbaar keurmerk eruit ziet. Hiermee kan de consument een gefundeerde keuze maken. Ook helpt het bedrijven die hun producten willen voorzien van een keurmerk of op basis van keurmerken willen inkopen.

Aalt Dijkhuizen, voorzitter Alliantie Verduurzaming Voedsel: “Met dit initiatief wil de Alliantie een bijdrage leveren aan de betekenis van keurmerken en tot een overzicht komen van robuuste keurmerken die een duidelijke duurzaamheidsmeerwaarde hebben. Belangrijk om zowel consumenten als bedrijven te helpen in het maken van beter onderbouwde keuzes”.

De Alliantie vindt het belangrijk dat keurmerken extern getoetst worden zodat ze waarmaken wat ze beloven. Natuurlijk is het aan bedrijven en consumenten zelf of en hoe ze met keurmerken rekening willen houden en welke ze willen gebruiken. Keurmerken zijn privaat en vaak ook internationaal, waarin niet zomaar ‘door derden’ gesnoeid kan worden.

Met een zekere regelmaat laait de discussie over de betekenis, het gebruik en de toekomst van duurzaamheidskeurmerken op. Keurmerken gaan vaak over één verduurzamingsthema. De betekenis van veel keurmerken en hun bijdrage aan verduurzaming is lang niet altijd duidelijk en soms ook onderling tegenstrijdig. De Alliantie vindt het belangrijk dat bedrijven en consumenten hierin beter inzicht (kunnen) krijgen. De Alliantie werkt aan verduurzaming van voedsel langs negen thema’s. Dat is per definitie niet in één keurmerk te vatten.

Over de Alliantie Verduurzaming Voedsel
De Alliantie Verduurzaming Voedsel is een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO Nederland), de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om de voedselketen te verduurzamen. Meer informatie: www.DuurzamerEten.nl.

Gerelateerde artikelen

Levensmiddelenindustrie verwelkomt EU Circular Economy Package

2 december 2015


FNLI: ‘Europees beleid goede basis voor circulaire economie’ Vandaag publiceerde de Europese Commissie het herziene Circular Economy Package. Hierin worden maatregelen aangekondigd om de Europese economie meer circulair te maken: afval wordt grondstof. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is […]

Levensmiddelenindustrie in de duurzame versnelling

25 januari 2017


Vier jaar na lancering van het initiatief ‘In de versnelling’ publiceert de FNLI vandaag een trendrapport over duurzaamheid in de levensmiddelenindustrie; ‘Verduurzaming In de Volgende Versnelling’. De koplopers die in 2013 afspraken om duurzaamheid in hun bedrijfsvoering te verankeren, tonen […]

Markt duurzamere voedingsmiddelen volop in beweging

28 oktober 2015


Bedrijfsleven positief over resultaten Monitor Duurzaam Voedsel De Alliantie Verduurzaming Voedsel is positief over de resultaten van de Monitor Duurzaam Voedsel die het ministerie van Economische Zaken vandaag publiceert. Uit deze cijfers blijkt dat de markt voor producten met een […]