Seinen op groen voor levensmiddelenindustrie

Seinen op groen voor levensmiddelenindustrie

18 oktober 2017


De seinen staan op groen voor de levensmiddelenindustrie in Nederland. Dat blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2017 die de FNLI morgen publiceert. Met een stijging van 5,4 procent kent de levensmiddelenindustrie de hoogste productiegroei in vijf jaar, terwijl het ondernemers- en consumentenvertrouwen op een hoog niveau staat. De export is en blijft buitengewoon belangrijk: deze neemt over de hele linie toe, zowel naar de directe buurlanden, Europa als naar de rest van de wereld. De sector is goed voor bijna vijf procent van het bbp en zes procent van de totale werkgelegenheid in Nederland.

Opvallend is de groei van het aantal kleine bedrijven, een trend die al zo’n vijf jaar is waar te nemen. Sinds 2011 is het aantal bedrijven met minder dan 10 werknemers gestegen met 1.300 bedrijven naar bijna 6.000. Punt van aandacht vormen de investeringen in onderzoek en ontwikkeling die de laatste drie jaar licht dalen.

De uitdagingen waar de sector voor staat worden deels veroorzaakt door (geo)politieke ontwikkelingen wereldwijd en in Europa. Voorbeelden hiervan zijn de groeiende euroscepsis en de Brexit, de Russische voedselboycot, de gewijzigde opstelling van de VS ten opzichte van handelsverdragen. Maar daarnaast vormen de Sustainable Development Goals, met onder andere wereldwijde klimaatdoelstellingen, grote uitdagingen voor de bedrijven en overheden.

Marian Geluk: “Het is goed om te zien dat de sector er economisch gezien heel goed voor staat. Dit alles tegen de achtergrond van doelen die al jaren prominent op de agenda van de industrie staan: borging van de voedselveiligheid, het aanpassen van het productaanbod aan een gezondere leefstijl en de toepassing van nieuwe technologieën de impact van digitalisering. Deze gezonde uitgangspositie stelt de sector in staat om innovatief en ondernemend op deze ontwikkelingen in te spelen, met name op de grote langetermijn uitdagingen op het gebied van verduurzaming.”

Over de Monitor Levensmiddelenindustrie

De Monitor Levensmiddelenindustrie geeft jaarlijks inzicht in de cijfers en tendensen binnen de Nederlandse levensmiddelenindustrie. De Monitor is ontwikkeld door economisch onderzoekbureau Decisio, in opdracht van de FNLI en wordt dit jaar voor de achtste keer gepubliceerd tijdens de FNLI Jaarbijeenkomst op 19 oktober in DeFabrique in Utrecht.

Download hier de Monitor Levensmiddelenindustrie 2017.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Campina wint FNLI Merk van het Jaar award 2014 Coca-Cola merk met meest herkenbare verpakking

30 oktober 2014


Dit jaar is Campina door de Nederlandse supermarktklant verkozen tot Merk van het Jaar 2014. Op de tweede en derde plaats eindigden respectievelijk Mona en Douwe Egberts. De Merk van het Jaar awards werden vandaag voor de achtste achtereenvolgende keer […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Week van de Levensmiddelenindustrie dit jaar in drie regio’s

2 mei 2016


FNLI organiseert FutureProef 2016 in Noord-Nederland, Rijnmond en Ede-Wageningen De levensmiddelenindustrie heeft meer technische en technologische mensen nodig om klaar te zijn voor de toekomst. Daarom organiseerde de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) vorig jaar voor het eerst FutureProef: Week […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Premier Rutte neemt rapport over uitdagingen voedingssector in ontvangst

25 april 2016


Paul Polman (CEO Unilever) en Bas van den Berg (COO Royal FrieslandCampina en voorzitter FNLI) overhandigen rapport ‘Spreek Smakelijk’ FNLI lanceert ‘Een open gesprek over voedsel’ tijdens eerste VoedselPoort Minister-president Mark Rutte ontving vandaag het rapport ‘Spreek Smakelijk’ uit handen […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn