Succesvolle suikervrije Sprite van Coca-Cola in het kader van de serie ‘Herformuleren in de spotlights’

Succesvolle suikervrije Sprite van Coca-Cola in het kader van de serie ‘Herformuleren in de spotlights’

31 juli 2018


Veel fabrikanten hebben de afgelopen jaren zout, suiker, calorieën of  verzadigd vet verlaagd in producten. Vaak een lastige zaak, maar zeer nuttig om het consumenten makkelijker te maken minder te consumeren. In deze reeks zetten de we een serie geslaagde herformuleringen in de spotlights. Fabrikanten hebben achter de schermen de laatste jaren enorm veel werk verricht en doen dit nog steeds. Bijvoorbeeld in het kader van Akkoord Verbetering Productsamenstelling of het Vinkje, en in samenwerking met een retailer: op alle fronten is en wordt nog steeds geherformuleerd. In deze ‘Herformulering in de spotlights’ staat de suikervrije Sprite van Coca-Cola centraal. Dit product is sinds vorige jaar op de Nederlandse markt, en bevat geen calorieën meer! We vroegen Maureen O’Sullivan, Health & Nutrition Manager bij Coca-Cola, naar dit herformuleringstraject.

Kunnen jullie iets over dit product vertellen?

In Nederland is vorig jaar met succes de vernieuwde Sprite gelanceerd. We zien een sterke trend in Nederland als het gaat om bewust eten en drinken. Waar het kan, kiezen steeds meer mensen voor calorievrije dranken die net zo lekker zijn als dranken die wel calorieën bevatten. Met de vernieuwde Sprite bieden we een dergelijk alternatief. Zodanig dat we deze receptuur zelfs als standaard positioneren: deze Sprite is de basis en de basis bevat geen calorieën meer. Ook de smaakvarianten bevatten geen suiker.

Samen met andere frisdrankbedrijven in de Nederlandse Vereniging Frisdranken, Water en Sappen hebben we vijf jaar geleden de ambitie uitgesproken dat in 2020 de hoeveelheid calorieën per 100 milliliter frisdrank met 15% verlaagd is*. Met de vernieuwde Sprite spelen we daar ook op in.

Hoe hebben jullie dit product geherformuleerd?

De Sprite wordt gezoet met een mix van aspartaam en acesulfaam-K. Deze zoetstoffen zijn 200 keer zoeter dan suiker en worden in diverse voedingsproducten en dranken gebruikt om een caloriearm of calorievrij alternatief aan te bieden. Omdat elke zoetstof zijn eigen specifieke smaakprofiel heeft, combineren we vaak verschillende zoetstoffen met elkaar om tot een optimale smaakbeleving te komen.

Wat waren de uitdagingen bij het herformuleren?

De uitdaging betrof het gebruik van aspartaam. Hier bestaat immers een hardnekkige negatieve perceptie over, wat in scherp contrast staat met de bewezen veiligheid en voordelen ervan. EFSA heeft begin 2014 op basis van een uitgebreide review de veiligheid van aspartaam herbevestigd en dit voor de gehele bevolking, inclusief kinderen en zwangere vrouwen.

Wij begrijpen dat de consument zich zorgen maakt over dergelijke kwesties. Het is ook niet verwonderlijk als je ziet welke verhalen er allemaal op het internet circuleren. Hoe kan je door de bomen dan nog het bos zien? We vinden het belangrijk dat autoriteiten zoals het Voedingscentrum en de EFSA die wetenschappelijk gefundeerde informatie met consumenten delen.

We houden uiteraard de vinger aan de pols wat de publieke opinie betreft. Echter, voor de samenstelling van onze producten en keuze van ingrediënten staan veiligheid en kwaliteit centraal.

Wat waren de reacties op het nieuwe product?

Over het algemeen goed, dat kunnen we ook zien aan de resultaten een jaar na de lancering van de vernieuwde Sprite. Dat hadden we ook gehoopt, maar toch was het spannend. Naast onze eigen ambities op het vlak van productinnovatie en herformulering, luisteren we uiteraard ook naar wat de consument wil. Nederlandse consumenten gaven destijds in uitgebreide smaaktesten aan dat zij de suikervrije Sprite net zo lekker vonden als de klassieke Sprite met suiker. Zonder die zekerheid zouden we deze stap nooit gezet hebben.

*ten opzichte van peiljaar 2012