Weerschade Nederlandse groentenverwerkende industrie enorm

Weerschade Nederlandse groentenverwerkende industrie enorm

7 juli 2016


Industrie betreurt gebrek aan overheidssteun

De Nederlandse groenten- en fruitverwerkende industrie leidt enorme schade als gevolg van de overvloedige regen en hagel in de laatste weken. De oogsten van doperwten, sperziebonen, wortelen en andere zomergroenten die onder andere bestemd zijn om te worden verwerkt tot lang houdbare producten in pot, blik en diepvries zijn grotendeels verloren gegaan. De industrie sluit zich aan bij de oproep van LTO Nederland: de gevolgen van het noodweer zijn dermate uitzonderlijk en groot dat actief overheidsbeleid noodzakelijk is. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) betreurt het dan ook zeer dat staatssecretaris Van Dam van Economische Zaken geen mogelijkheden ziet om de sector structureel van steun te voorzien. Tijdens het Tweede Kamerdebat vandaag over de weerschade in Zuidoost-Brabant werd bekend dat de regio niet wordt uitgeroepen tot rampgebied.

Verloren teelten
Oogstmachines kunnen door de natte bodem de gewassen niet bereiken. Hierdoor kunnen ook nieuwe teelten van groenten, zoals bijvoorbeeld sperziebonen, niet worden gezaaid, omdat de zaaimachines wegzakken in de doorweekte gronden. Het is op dit moment nog niet te overzien in welke mate de teelt van de najaarsgewassen, zoals witte kool (bestemd voor de productie van zuurkool), rode kool, rode bieten, etc. schade hebben opgelopen. Wel is duidelijk dat bij een omslag naar beter weer de schade aan de teelt van groenten niet meer is in te lopen. Telers, handel en verwerkers zijn gezamenlijk bezig om de schade tot een minimum te beperken.

Schade voelbaar voor industrie, economie en consument
“De schade door het noodweer vorige maand is voelbaar zowel voor bedrijven die conserven- en diepvriesgroenten leveren (verlies en minder omzet), als voor de economie (minder werkgelegenheid), én voor de consument. Het is zeer aannemelijk dat er een tekort in het supermarktschap zal ontstaan aan typisch Hollandse conserven- en diepvriesgroenten”, aldus Philip den Ouden, directeur FNLI. “Dit kan niet worden goedgemaakt door aanvoer uit het buitenland, want ook daar is sprake van forse waterschade, nog afgezien van het feit dat deze groenten in het buitenland maar zeer beperkt beschikbaar zijn.”

Minder aanbod
De FNLI vraagt om begrip van afnemers en consumenten dat er een tekort aan aanbod zal ontstaan. Het is van groot belang dat alles in het werk wordt gesteld om de economische schade voor telers en verwerkers zodanig te mitigeren dat er continuïteit van bedrijfsvoering wordt geborgd. Dan kan volgend jaar weer voldoende worden geoogst en geproduceerd om de consument het gehele jaar te voorzien van de typisch Nederlandse zomergroenten.

Over de Nederlandse groenten- en fruitverwerkende industrie
Verschillende ondernemingen in de Nederlandse groenten- en fruitverwerkende industrie verduurzamen verse groenten en fruit tot producten in pot, blik, diepvries. De groenten worden met name in Nederland geteeld en direct na de oogst verwerkt. Per seizoen sluiten deze fabrikanten met telers contracten over de hoeveelheden te telen groenten.

De Nederlandse groenten- en fruitverwerkende industrie wordt vertegenwoordigd door de VIGEF die op haar beurt is aangesloten bij de FNLI. De 24 bij de VIGEF aangesloten ondernemingen zijn goed voor meer dan 20% van de Nederlandse groenten- en fruitconsumptie. De VIGEF en haar leden vertegenwoordigen een bedrijfstak die werkgelegenheid biedt aan ruim 3.000 werknemers. Meer dan 50% van de omzet wordt gerealiseerd buiten Nederland.

Gerelateerde artikelen

Campina wint FNLI Merk van het Jaar award 2014 Coca-Cola merk met meest herkenbare verpakking

30 oktober 2014


Dit jaar is Campina door de Nederlandse supermarktklant verkozen tot Merk van het Jaar 2014. Op de tweede en derde plaats eindigden respectievelijk Mona en Douwe Egberts. De Merk van het Jaar awards werden vandaag voor de achtste achtereenvolgende keer […]

Koopmans Merk van het Jaar 2016

13 oktober 2016


Mona wint Bijzondere Prestatie award voor online merkbeleving Koopmans is door de Nederlandse supermarktklant tot Merk van het Jaar 2016 verkozen. In een grootschalig consumentenonderzoek, uitgevoerd door GfK, scoorde Koopmans het hoogst op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Op de tweede […]

Bolletje Merk van het Jaar 2015

15 oktober 2015


Nutrilon wint FNLI award als merk met beste consumenteninformatie Het merk Bolletje is door de Nederlandse supermarktklant verkozen tot Merk van het Jaar 2015. Uit het consumentenonderzoek blijkt dat Bolletje het hoogst scoort op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Op de […]