Export

Nederland is een van de grootste foodexporteurs ter wereld. Zo’n 80% procent van de Nederlandse export gaat naar Europa, het overgrote deel daarvan naar de ons direct omringende landen. Op de Europese markten bestaan evenwel weinig groeimogelijkheden. Deze neerwaartse tendens stoppen en tegelijk andere landen ontdekken, is van fundamenteel belang voor het rendement in de foodsector. De FNLI blijft de komende jaren aandacht vragen voor het belang van internationalisering en export.

Overige Speerpunten

  • Human Capital Agenda

    Om de koploperspositie van de Nederlandse agrifoodsector te behouden is het van belang dat medewerkers bekwaam, productief, gemotiveerd en gezond zijn en blijven. Maar ook dat er jaarlijks voldoende MBO/HBO technisch en technologisch geschoold personeel de levensmiddelensector instroomt. Daarom initieerde […]

    Lees verder
  • Innovatie

    Voor de levensmiddelenindustrie is het van belang dat wet- en regelgeving innovaties op het gebied van verduurzaming en voeding & gezondheid stimuleren in plaats van afremmen. De FNLI pleit ervoor dat discussies over bijvoorbeeld novel foods, genetische modificatie en nanotechnologie […]

    Lees verder
  • Vestigingsklimaat

    Toegang tot gekwalificeerde arbeid en kapitaal, efficiënte wet- en regelgeving en een goede infrastructuur zijn essentieel voor bedrijven om zich te vestigen en om te blijven produceren in Nederland. Om de innovatie- en concurrentiekracht van de Nederlandse levensmiddelenindustrie op peil te houden, […]

    Lees verder

Gerelateerde artikelen

Vloggers openen Week van de Levensmiddelenindustrie bij FrieslandCampina in Maasdam

7 november 2016


Vandaag ging de Week van de Levensmiddelenindustrie van start: circa 30 levensmiddelenfabrieken uit de regio’s Rijnmond, Midden- en Noord-Nederland openen deze week hun deuren voor vmbo- en havo-scholieren om ze op een toegankelijke manier kennis te laten maken met de […]

Koopmans Merk van het Jaar 2016

13 oktober 2016


Mona wint Bijzondere Prestatie award voor online merkbeleving Koopmans is door de Nederlandse supermarktklant tot Merk van het Jaar 2016 verkozen. In een grootschalig consumentenonderzoek, uitgevoerd door GfK, scoorde Koopmans het hoogst op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Op de tweede […]

Genomineerden FNLI Merk van het Jaar awards 2015 bekend

2 oktober 2015


Merk met beste consumenteninformatie bekroond met bijzondere prestatie award De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2015 zijn bekend. Deze merken zijn, op basis van een grootschalig consumentenonderzoek, beoordeeld op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Alle genomineerden maken […]