Innovatie

Voor de levensmiddelenindustrie is het van belang dat wet- en regelgeving innovaties op het gebied van verduurzaming en voeding & gezondheid stimuleren in plaats van afremmen. De FNLI pleit ervoor dat discussies over bijvoorbeeld novel foods, genetische modificatie en nanotechnologie worden gevoerd op basis van wetenschappelijke en feitelijke in plaats van emotionele argumenten. Ook maakt de FNLI zich hard voor een significante vermindering van de tijd tussen aanvraag tot toetreding en uiteindelijke toetreding van nieuwe producten op de markt.

Het thema innovatie staat hoog op de agenda binnen de Topsector Agri&Food. Voor de levensmiddelenindustrie heeft het Topsectorenbeleid de samenwerking tussen ketenpartijen enorm gestimuleerd. De primaire sector, de verwerkende schakel en retail hebben de handen ineen geslagen. Deze krachtenbundeling en de verantwoordelijkheid die het bedrijfsleven daarmee zelf heeft gekregen, vormen een extra stimulans om te investeren in de toekomst. Er ligt nu een gezamenlijke agenda voor innovatie, voor internationalisering, voor versnelling van verduurzaming, en voor borging van de kwaliteit en kwantiteit van het menselijk kapitaal. In het Top Kennis Instituut Agri&Food investeren bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid gezamenlijk in een vraaggestuurde innovatieagenda: publiekprivate onderzoeks- en innovatieprojecten.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Overige Speerpunten

  • Human Capital Agenda

    Om de koploperspositie van de Nederlandse agrifoodsector te behouden is het van belang dat medewerkers bekwaam, productief, gemotiveerd en gezond zijn en blijven. Maar ook dat er jaarlijks voldoende MBO/HBO technisch en technologisch geschoold personeel de levensmiddelensector instroomt. Daarom initieerde […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Export

    Nederland is een van de grootste foodexporteurs ter wereld. Zo’n 80% procent van de Nederlandse export gaat naar Europa, het overgrote deel daarvan naar de ons direct omringende landen. Op de Europese markten bestaan evenwel weinig groeimogelijkheden. Deze neerwaartse tendens […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder
  • Vestigingsklimaat

    Toegang tot gekwalificeerde arbeid en kapitaal, efficiënte wet- en regelgeving en een goede infrastructuur zijn essentieel voor bedrijven om zich te vestigen en om te blijven produceren in Nederland. Om de innovatie- en concurrentiekracht van de Nederlandse levensmiddelenindustrie op peil te houden, […]

    Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
    Lees verder

Gerelateerde artikelen

Genomineerden FNLI Merk van het Jaar awards 2014 bekend

1 oktober 2014


De genomineerden voor de FNLI Merk van het Jaar awards 2014 zijn bekend. In cursief de nieuwkomers, de merken die in 2013 niet genomineerd waren: Alcoholische dranken: Heineken, Hertog Jan, Lindeman’s Non-alcoholische dranken (excl. zuivel): Coca-Cola, Douwe Egberts, Pickwick Zoetwaren, snacks, […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Scholieren uit Franeker winnen FutureProef Award 2015

20 november 2015


Dennis Weening reikt prijs uit als afsluiting van de eerste Week van de Levensmiddelenindustrie Leerlingen van christelijke scholengemeenschap Anna Maria van Schurman uit Franeker hebben de eerste FutureProef Award in de wacht gesleept. Met hun idee voor een verrassend én […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Onderzoek naar effecten gedifferentieerde belastingen op voeding en dranken

14 december 2015


In opdracht van de FNLI heeft economisch onderzoeksbureau Decisio een uitgebreide literatuurstudie verricht naar de mogelijke effecten van gedifferentieerde belastingen c.q. accijnzen op bepaalde voedingsmiddelen, (non-alcoholische) dranken of ingrediënten. Daarnaast is onderzocht wat de mogelijke effecten zouden zijn van een […]

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn