Vestigingsklimaat

Toegang tot gekwalificeerde arbeid en kapitaal, efficiënte wet- en regelgeving en een goede infrastructuur zijn essentieel voor bedrijven om zich te vestigen en om te blijven produceren in Nederland. Om de innovatie- en concurrentiekracht van de Nederlandse levensmiddelenindustrie op peil te houden, heeft de FNLI de krachten gebundeld met overheid, kennisinstellingen en ketenpartners binnen de Topsector Agri&Food.

Overige Speerpunten

  • Human Capital Agenda

    Om de koploperspositie van de Nederlandse agrifoodsector te behouden is het van belang dat medewerkers bekwaam, productief, gemotiveerd en gezond zijn en blijven. Maar ook dat er jaarlijks voldoende MBO/HBO technisch en technologisch geschoold personeel de levensmiddelensector instroomt. Daarom initieerde […]

    Lees verder
  • Innovatie

    Voor de levensmiddelenindustrie is het van belang dat wet- en regelgeving innovaties op het gebied van verduurzaming en voeding & gezondheid stimuleren in plaats van afremmen. De FNLI pleit ervoor dat discussies over bijvoorbeeld novel foods, genetische modificatie en nanotechnologie […]

    Lees verder
  • Export

    Nederland is een van de grootste foodexporteurs ter wereld. Zo’n 80% procent van de Nederlandse export gaat naar Europa, het overgrote deel daarvan naar de ons direct omringende landen. Op de Europese markten bestaan evenwel weinig groeimogelijkheden. Deze neerwaartse tendens […]

    Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bedrijfsleven neemt uitnodiging kabinet voor dialoog over voedselbeleid graag aan

2 november 2015


Afgelopen vrijdag stuurde het kabinet zijn reactie op het WRR-rapport Naar een Voedselbeleid naar de Kamer. Hierin wordt onder andere aangekondigd dat in 2016 een uitgebreide dialoog wordt opgezet tussen diverse partijen over een toekomstbestendig Nederlands voedselsysteem. Ketenpartners FNLI, Plantum, […]

Seinen op groen voor levensmiddelenindustrie

18 oktober 2017


De seinen staan op groen voor de levensmiddelenindustrie in Nederland. Dat blijkt uit de Monitor Levensmiddelenindustrie 2017 die de FNLI morgen publiceert. Met een stijging van 5,4 procent kent de levensmiddelenindustrie de hoogste productiegroei in vijf jaar, terwijl het ondernemers- […]

Koopmans Merk van het Jaar 2016

13 oktober 2016


Mona wint Bijzondere Prestatie award voor online merkbeleving Koopmans is door de Nederlandse supermarktklant tot Merk van het Jaar 2016 verkozen. In een grootschalig consumentenonderzoek, uitgevoerd door GfK, scoorde Koopmans het hoogst op kwaliteit, innovatie en expressiviteit. Op de tweede […]