Digitale etiketinformatie (GS1 DAS)

De Europese etiketteringsverordening (nr. 1169/2011) schrijft voor dat bij de verkoop op afstand van voorverpakte levensmiddelen consumenten vóór aankoop toegang moeten hebben tot de verplichte etiketinformatie. Daarnaast zijn er steeds meer initiatieven, zoals apps, die op basis van productgegevens informatie aan consumenten bieden (zowel feitelijke informatie als productbeoordelingen). De FNLI hecht waarde aan betrouwbaarheid van productgegevens en vindt het daarom van belang dat informatie voor consumenten direct afkomstig is van de oorspronkelijke bron: de fabrikant/merkhouder. Daarom hebben industrie en retail één database ontwikkeld voor een eenduidige en betrouwbare registratie en uitwisseling van etiketinformatie (zoals ingrediënten en voedingswaarde).

Kwaliteit (juistheid en volledigheid) van productgegevens in GS1 Data Source is uitermate belangrijk. Daarom hebben GS1 Nederland, retailers en fabrikanten een veelomvattend datakwaliteitsplan ontwikkeld. Doel van dit plan is het bieden van gegarandeerde datakwaliteit van zowel etiket- als logistieke informatie ten behoeve van consumenten, afnemers en professionele informatiegebruikers. Zowel GS1 Nederland, het CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel), het CBD (Centraal Bureau Drogisterijbedrijven) als de FNLI hebben hun commitment gegeven aan deze gezamenlijke aanpak. Partijen hechten vooral belang aan de gezamenlijkheid van deze aanpak. Deze biedt het meeste kans op succes en biedt efficiency-voordelen doordat wildgroei wordt voorkomen.

Overige Speerpunten

  • Aanpak oneerlijke handelspraktijken

    Al jaren komen er signalen naar buiten, zowel in Nederland als in andere landen, dat afnemers hun onderhandelingsmacht zouden inzetten om bijvoorbeeld overeengekomen prijzen en condities (waaronder betalingstermijnen) eenzijdig te wijzigen; of om met terugwerkende kracht bepaalde condities van toepassing […]

    Lees verder
  • Supply chain optimalisatie

    De activiteiten van de FNLI op het gebied van supply chain optimalisatie zijn gericht op het bevorderen van een zo efficiënt mogelijke goederenstroom. Zo bereiken producten consumenten zo snel mogelijk in optimale conditie en tegen zo laag mogelijke kosten. De […]

    Lees verder

Gerelateerde artikelen

Frans protectionisme benadeelt Nederlandse levensmiddelenindustrie

7 juli 2016


FNLI betreurt toelating verplichte herkomstetikettering in Frankrijk door Europese Commissie Op dinsdag 5 juli jl. gaf de Europese Commissie groen licht aan Frankrijk om gedurende twee jaar een verplichte herkomstetikettering voor vlees en zuivel als ingrediënt in voedingsmiddelen “uit te […]

Levensmiddelenindustrie: ‘meer focus op product en merk, minder op relatie met retail’ Top Topics onderzoek toont prioriteiten FMCG-branche

14 maart 2014


In 2014 is ‘product- en merkaanbod’ het belangrijkste onderwerp in de boardroom van de levensmiddelenindustrie. Voor directieleden in de foodretail is ‘economie en consumentenvraag’ de topprioriteit voor dit jaar. Dit blijkt uit het Top Topics FMCG brancherapport 2014, dat FNLI […]

Cateraars en fabrikanten verwelkomen duurzame inkoopambities overheden

8 december 2016


Vandaag ondertekenden 62 overheden, waaronder veel gemeenten, op uitnodiging van staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu), het Manifest Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI). De FNLI en de Veneca, die respectievelijk levensmiddelenfabrikanten en cateraars vertegenwoordigen, verwelkomen dit manifest en het statement dat […]