Verbetering productsamenstelling

Voedingsmiddelenproducenten werken door innovatie en veranderde productsamenstelling aan het voedingskundige effect van producten. Op een verantwoorde wijze producten aanpassen is geen kortlopend traject: veiligheid, houdbaarheid, kwaliteit en consumentenbehoeften als smaak spelen mee in het proces. De levensmiddelenindustrie werkt samen met haar ketenpartners (supermarkten, horeca, catering) aan een reductie van het zoutgehalte, verzadigde vetten, de energiedichtheid en de portiegrootte van producten om het voor de consument gemakkelijker te maken een verantwoord voedingspatroon na te leven.

Overige Speerpunten

  • Voedingswaarde-informatie

    Consumenten kunnen op het etiket informatie vinden over onder andere de samenstelling van het product, de mogelijke aanwezigheid van allergenen, de hoeveelheid van het product, de houdbaarheid, de bewaarvoorschriften, de gebruiksvoorwaarden en de naam of adres van de verkoper. Vanaf […]

    Lees verder

Gerelateerde artikelen

CBL en FNLI publiceren infographic met resultaten verbetering productsamenstelling

16 februari 2016


Vanmiddag hebben het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) een infographic aangeboden aan de Tweede Kamer met daarin de resultaten en ambities in het verbeteren van de samenstelling van voedingsmiddelen. De infographic geeft een overzicht […]

Levensmiddelenindustrie blijft zich inspannen voor gezonde samenleving

14 december 2016


Vandaag debatteert de Tweede Kamer over het preventiebeleid volksgezondheid. De FNLI pleit voor een brede, geïntegreerde aanpak om consumenten te winnen voor een gebalanceerd leefpatroon. Als grootste maakindustrie van Nederland heeft ook de levensmiddelenindustrie baat bij een gezonde samenleving en […]

Zoutmonitor laat zien dat bedrijfsleven afspraken nakomt

30 maart 2016


Akkoord Verbetering Productsamenstelling werpt vruchten af De NVWA heeft voor de zevende keer het monitoringsonderzoek naar keukenzout in voedingsmiddelen gepubliceerd. De NVWA beoordeelde in de monitor tien productgroepen in de supermarkt op het gehalte aan keukenzout en hoe dit zich […]