Voedings- en gezondheidsclaims

De Europese Verordening Voedings- en Gezondheidsclaims (2006/1924/EC) – kortweg de Claimsverordening – beschermt consumenten tegen onjuiste claims op de verpakking van een product. In de Verordening staan een aantal elementen centraal:

  • Claims moeten wetenschappelijk worden onderbouwd. Het is niet toegestaan om een gezondheidseffect te claimen dat niet aangetoond is.
  • Claims moeten begrijpelijk zijn voor de consument.
  • Consumenten mogen niet worden misleid door een claim.

De toegelaten voedingsclaims zijn als bijlage bij de Claimsverordening opgenomen. Voor Gezondheidsclaims gelden verschillende separate verordeningen waarin de al dan niet toegelaten claims zijn opgenomen. De belangrijkste is 432/2012/EC waarin bijna 230 toegelaten gezondheidsclaims zijn opgenomen. In het Europese register is precies terug te vinden welke claims wel of niet zijn toegelaten inclusief de vereisten (bijvoorbeeld de dosis van een aanwezige stof of hoeveel je van een product moet consumeren) waaraan moet worden voldaan als het een toegelaten gezondheidsclaim betreft.

Meer lezen: FNLI Factsheet Voedings- en Gezondheidsclaims.

Overige Speerpunten

  • Verbetering productsamenstelling

    Voedingsmiddelenproducenten werken door innovatie en veranderde productsamenstelling aan het voedingskundige effect van producten. Op een verantwoorde wijze producten aanpassen is geen kortlopend traject: veiligheid, houdbaarheid, kwaliteit en consumentenbehoeften als smaak spelen mee in het proces. De levensmiddelenindustrie werkt samen met […]

    Lees verder
  • Gezond gewicht

    In Nederland heeft 46% van de mannen en 42% van de vrouwen overgewicht. Bij kinderen en jongeren tot 20 jaar is dit 16% (CBS 2018). Overgewicht en obesitas zijn grote en complexe maatschappelijke problemen die vragen om een lange termijn […]

    Lees verder
  • Voedingswaarde-informatie

    Consumenten kunnen op het etiket informatie vinden over onder andere de samenstelling van het product, de mogelijke aanwezigheid van allergenen, de hoeveelheid van het product, de houdbaarheid, de bewaarvoorschriften, de gebruiksvoorwaarden en de naam of adres van de verkoper. Vanaf […]

    Lees verder
  • Verantwoord reclamebeleid

    Reclame voor voedingsmiddelen, in het bijzonder gericht op kinderen, speelt een rol in de publieke discussie over voeding en gezondheid. Hoewel de FNLI vindt dat er onvoldoende bewijs is om te stellen dat reclame een grote bijdrage levert aan de […]

    Lees verder