Voedingswaarde-informatie

Consumenten kunnen op het etiket informatie vinden over onder andere de samenstelling van het product, de mogelijke aanwezigheid van allergenen, de hoeveelheid van het product, de houdbaarheid, de bewaarvoorschriften, de gebruiksvoorwaarden en de naam of adres van de verkoper. Vanaf 14 december 2014 is het verplicht om op het etiket ook de voedingswaarde te vermelden. Levensmiddelenproducenten zijn gebonden aan strenge regels die zijn vastgelegd in de Europese etiketteringsvoorschriften (Verordening EU nr. 1169/2011). De FNLI is voorstander van eenduidige, feitelijke, begrijpelijke en objectieve informatie op het etiket. Op basis daarvan kunnen consumenten een geïnformeerde keuze maken.

Overige Speerpunten

  • Verbetering productsamenstelling

    Voedingsmiddelenproducenten werken door innovatie en veranderde productsamenstelling aan het voedingskundige effect van producten. Op een verantwoorde wijze producten aanpassen is geen kortlopend traject: veiligheid, houdbaarheid, kwaliteit en consumentenbehoeften als smaak spelen mee in het proces. De levensmiddelenindustrie werkt samen met […]

    Lees verder

Gerelateerde artikelen

Frans protectionisme benadeelt Nederlandse levensmiddelenindustrie

7 juli 2016


FNLI betreurt toelating verplichte herkomstetikettering in Frankrijk door Europese Commissie Op dinsdag 5 juli jl. gaf de Europese Commissie groen licht aan Frankrijk om gedurende twee jaar een verplichte herkomstetikettering voor vlees en zuivel als ingrediënt in voedingsmiddelen “uit te […]

FNLI publiceert nieuwe handleiding etikettering

18 februari 2014


De FNLI heeft een nieuwe handleiding ontwikkeld om bedrijven te helpen bij de implementatie van de nieuwe voorschriften uit de Europese Verordening voor het verstrekken van voedselinformatie aan consumenten (Verordening nr. 1169/2011/EG). FNLI handleiding helpt u bij het opstellen van […]

FNLI, CBL, CBD en GS1: ‘Juistheid van productinformatie is essentieel’

16 februari 2016


Zowel de keten als (online) consumenten moeten kunnen vertrouwen op correcte, complete en betrouwbare productinformatie. Retailers en fabrikanten starten daarom dit jaar met GS1 Nederland een programma om de kwaliteit van productinformatie te optimaliseren. Dit is tot stand gekomen in […]