Regels rondom online reclame

Online uitingen (incl. social media) vallen ook onder de definitie van reclame en dus onder de zelfregulering. Bij het maken van reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen dient de adverteerder zich niet alleen aan de Reclamecode voor Voedingsmiddelen te houden, maar ook aan de andere Reclamecodes die van toepassing zijn. Waar het gaat om online uitingen zijn met name de volgende relevant:

  • Per 1 januari 2014 is de Reclamecode Social Media (RSM) van kracht: een bijzondere code die duidelijke regels stelt aan het maken van reclame via sociale media. Deze regels zijn van toepassing op alle reclame, dus ook op reclame voor voedingsmiddelen, gericht op alle doelgroepen.
  • De Kinder- en Jeugdreclamecode (KJC) heeft eind 2013 een aantal aanvullingen gekregen: bepalingen zijn opgenomen over de herkenbaarheid van reclame in sociale media, de virtuele wereld en (in)game advertising.

Lees meer op www.checkdereclamecode.nl of bekijk de Top 15 Reclameregels voor Voedingsmiddelen.

Overige Standpunten

  • Zelfregulering reclame gericht op kinderen

    Het is sinds 1 januari 2015 (er geldt een overgangstermijn van een half jaar) niet langer toegestaan reclame voor voedingsmiddelen te maken gericht op kinderen tot 13 jaar oud, tenzij producten aan specifieke voedingskundige criteria voldoen. Het gaat dan om […]

    Lees verder

Gerelateerde artikelen

Levensmiddelenindustrie voor effectieve aanpak overgewicht

1 oktober 2015


Reclame gericht op kinderen reeds ver aan banden gelegd De gemeente Amsterdam tekent vandaag een petitie van de Alliantie Stop Kindermarketing. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is, net als deze Alliantie, van mening dat kinderen het recht hebben om […]

Naleving zelfregulering reclame gericht op kinderen onderzocht

4 augustus 2016


Vandaag verscheen de jaarlijkse monitoring van de naleving van de reclameregels voor voedingsmiddelen gericht op kinderen. In opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) onderzocht de Stichting Reclame Code voor de vijfde keer in hoeverre bedrijven zich houden aan […]

Jaarlijkse monitoring kinderreclame laat verbetering in de naleving zien

24 augustus 2017


Den Haag, 24 augustus 2017 –  Voor de zesde keer op rij publiceert de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) de jaarlijkse monitoring van de naleving van de reclameregels voor voedingsmiddelen gericht op kinderen. De Stichting Reclame Code onderzocht in opdracht […]