Beheersing versleping allergenen en risicocommunicatie

Allergenen zijn bestanddelen die een allergische reactie kunnen veroorzaken. Als allergenen als ingrediënt of andere stof worden gebruikt bij de productie en nog aanwezig zijn in levensmiddelen, dan moeten deze worden vermeld op het etiket. Allergenen moeten in de lijst van ingrediënten op het etiket benadrukt worden, bijvoorbeeld vetgedrukt.

Versleping betekent het onbedoeld vermengen van een allergeen vanuit een voedingsmiddel in een ander voedingsmiddel. Versleping vindt bijvoorbeeld plaats als verschillende producten op één en dezelfde productielijn gemaakt worden. Volledige verwijdering van allergenen is soms niet mogelijk.

Bedrijven dienen zorg te dragen dat versleping zo veel mogelijk wordt voorkomen door passende beheersmaatregelen te nemen. Indien versleping niet kan worden uitgesloten dient door middel van de Vital systematiek bepaald te worden of aanvullende risicocommunicatie (zogenaamde may contain vermeldingen: “kan …naam allergeen…bevatten”) noodzakelijk is. Doel is dat alle producten dezelfde risicoboodschap dragen onder dezelfde voorwaarden. Dit kan bereikt worden door als bedrijf actief gebruik te maken van de FNLI handleiding “beheersing van het risico op versleping allergenen”.

De FNLI pleit voor Europese referentiewaardes die gebruikt kunnen worden bij de risicobepaling. Een Europese nultolerantie voor versleping is absoluut onwenselijk. De FNLI stelt dat de “referentiewaarden” van Bureau Risicobeoordeling & Onderzoeksprogrammering (BuRO) van de NVWA (enkel) gebruikt moeten worden bij een bewezen versleping (oftewel achteraf indien reeds sprake is van een risico voor de consument) i.p.v. de Vital waardes. Indien de BuRO waardes worden overschreden, en het product geen aanvullende risicoboodschap bevat, is het advies om het product van de markt te halen.

Overige Standpunten

  • Interne traceerbaarheid

    Bedrijven zijn wettelijk verplicht bij te houden van wie zij goederen hebben ontvangen en aan wie zij goederen hebben geleverd: één stap achteruit (wat komt er binnen?) en één stap vooruit (wat wordt er op de markt gebracht?) in de […]

    Lees verder
  • Chloraat in voedingsmiddelen

    De Europese Commissie discussieert over de aanwezigheid van chloraat in voedingsmiddelen met als doel het opstellen van Maximale Residue Limieten (MRL’s). Achtergrond Gebruik van chloraat (ClO3-) als gewasbeschermingsmiddel is verboden in Europa. Producten die de maximale norm voor chloraat (0,01mg/kg) […]

    Lees verder
  • Evaluatie Algemene Levensmiddelen Verordening

    De Algemene Levensmiddelen Verordening of General Food Law (GFL), omschrijft de algemene beginselen van de levensmiddelenwetgeving in de EU en bevat daarmee de basisvoorwaardes voor het mogen verhandelen van een veilig product. De Europese Commissie is in het kader van […]

    Lees verder
  • Allergenen

    Allergenen zijn bestanddelen van een natuurlijke of kunstmatige stof die allergische reacties kunnen veroorzaken. Als allergenen als ingrediënt of andere stof worden gebruikt bij de productie en nog aanwezig zijn in levensmiddelen, dan moeten deze worden vermeld op het etiket. […]

    Lees verder
  • Acrylamide (reductie)

    De industrie werkt al jaren aan vermindering van het acrylamidegehalte in levensmiddelen. Verschillende maatregelen die zij neemt zijn gebundeld in de FoodDrinkEurope Toolbox. Onderzoek van de NVWA en EFSA laat zien dat in de afgelopen jaren in bepaalde producten het […]

    Lees verder
  • Contaminanten

    Contaminanten zijn stoffen die onbedoeld in levensmiddelen aanwezig kunnen zijn. Ze worden ook wel ‘verontreinigingen’ genoemd. Zulke stoffen kunnen ontstaan tijdens het verbouwen van gewassen in de agrarische sector. Ook kunnen contaminanten afkomstig zijn uit het milieu of ze worden […]

    Lees verder
  • Controlekosten NVWA

    Voedselveiligheid is een algemeen goed en de gemaakte kosten voor een reguliere inspectie moeten volgens de FNLI dan ook uit de algemene middelen gefinancierd blijven. De primaire verantwoordelijkheid voor de voedselveiligheid ligt bij de exploitant, de overheid is verantwoordelijk voor […]

    Lees verder
  • Openbaarmaking controlegegevens NVWA

    De NVWA maakt haar controlegegevens meer en meer openbaar. Momenteel wordt hard gewerkt aan herziening van de gezondheidswet om openbaarmaking ook juridisch mogelijk te maken. Doel van de openbaarmaking is enerzijds het aanpakken van notoire overtreders (handhaving) en anderzijds het informeren […]

    Lees verder
  • Voedselcontactmaterialen

    Voedsel wordt verpakt om het beter te bewaren en te beschermen tegen bederf. De verpakking bevat stoffen die in aanraking kunnen komen met voedsel: deze stoffen noemen we voedselcontactmaterialen (food contact materials). Hieronder vallen verpakkingsmaterialen, als karton, drukinkten, kunststofkratten, maar […]

    Lees verder

Gerelateerde artikelen

FNLI lanceert toolkit om risico’s op aanwezigheid van minerale oliën in producten in kaart te brengen

17 mei 2017


Om de voedselveiligheid nog beter te beheersen heeft de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie een toolkit gelanceerd die helpt bepalen waar de grootste risico’s op aanwezigheid van minerale oliën in levensmiddelen liggen. Door deze identificatie van risico’s is het mogelijk gericht maatregelen […]

Levensmiddelenindustrie werkt aan terugdringen minerale oliën in verpakkingen

2 mei 2016


FNLI pleit sinds 2012 voor EU-wetgeving Vanavond besteedt TV-programma Radar aandacht aan minerale oliën in verpakkingen van voedingsmiddelen. Minerale oliën kunnen met name voorkomen in verpakkingen gemaakt van gerecycled papier en door het gebruik van inkten op verpakkingen. Veel van […]

E-mailactie Foodwatch onnodige bangmakerij

16 juli 2015


(Namens de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) Foodwatch roept consumenten op een email te sturen naar supermarktketens om producten met bepaalde kleurstoffen uit de schappen te weren. Het gaat hier om vijf zogenaamde azo-kleurstoffen en E104 […]