Transparantie

Het is van groot belang voor verdere verduurzaming in de levensmiddelenindustrie dat consumenten geïnformeerd worden over de effecten van productieprocessen op mens, dier en milieu. Dit helpt consumenten immers bij het maken van een weloverwogen keuze.

Een vertaling van interne bedrijfsprocessen en keteninspanningen naar duidelijke, begrijpelijke en accurate consumentencommunicatie over verduurzaming is en blijft een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven. Ze geven hier invulling aan door middel van rapportages, informatie op websites, informatie op de verpakking, communicatie via social media en via publicaties en evenementen. Een combinatie van informatiemiddelen is doorgaans het meest werkbaar en het meest effectief. Ondertussen neemt transparantie in de keten zelf toe door samenwerking tussen bedrijven en hun ketenpartners, branchegenoten en externe stakeholders.

Op www.duurzamereten.nl zijn inspanningen voor verduurzaming van veel bedrijven uit de voedselketen te vinden.

Gerelateerde artikelen

Alliantie Verduurzaming Voedsel verwelkomt ordening voedselkeurmerken Milieu Centraal

17 oktober 2016


De Alliantie Verduurzaming Voedsel, het samenwerkingsverband van LTO Nederland, FNLI, CBL, KHN en Veneca, is positief over het feit dat Milieu Centraal een ordening heeft aangebracht in het landschap aan duurzaamheidskeurmerken. De ordening is gebaseerd op de beoordelingssystematiek voor solide […]

Markt duurzamere voedingsmiddelen volop in beweging

28 oktober 2015


Bedrijfsleven positief over resultaten Monitor Duurzaam Voedsel De Alliantie Verduurzaming Voedsel is positief over de resultaten van de Monitor Duurzaam Voedsel die het ministerie van Economische Zaken vandaag publiceert. Uit deze cijfers blijkt dat de markt voor producten met een […]

Levensmiddelenindustrie in de duurzame versnelling

25 januari 2017


Vier jaar na lancering van het initiatief ‘In de versnelling’ publiceert de FNLI vandaag een trendrapport over duurzaamheid in de levensmiddelenindustrie; ‘Verduurzaming In de Volgende Versnelling’. De koplopers die in 2013 afspraken om duurzaamheid in hun bedrijfsvoering te verankeren, tonen […]