Transparantie

Het is van groot belang voor verdere verduurzaming in de levensmiddelenindustrie dat consumenten geïnformeerd worden over de effecten van productieprocessen op mens, dier en milieu. Dit helpt consumenten immers bij het maken van een weloverwogen keuze.

Een vertaling van interne bedrijfsprocessen en keteninspanningen naar duidelijke, begrijpelijke en accurate consumentencommunicatie over verduurzaming is en blijft een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven. Ze geven hier invulling aan door middel van rapportages, informatie op websites, informatie op de verpakking, communicatie via social media en via publicaties en evenementen. Een combinatie van informatiemiddelen is doorgaans het meest werkbaar en het meest effectief. Ondertussen neemt transparantie in de keten zelf toe door samenwerking tussen bedrijven en hun ketenpartners, branchegenoten en externe stakeholders.

Op www.duurzamereten.nl zijn inspanningen voor verduurzaming van veel bedrijven uit de voedselketen te vinden.

Gerelateerde artikelen

‘Overheid moet inkoopbeleid moderniseren om verduurzaming voedsel te stimuleren’

21 januari 2016


Op 28 januari a.s. debatteert de Tweede Kamer over duurzaamheid en milieu. Duurzaam inkopen door de overheid levert potentieel een belangrijke bijdrage aan verduurzamingsprocessen in het bedrijfsleven. Zo ook voor voedsel en dranken: met haar inkoopbeleid kan de overheid verduurzaming […]

Alliantie Verduurzaming Voedsel overhandigt ‘stamppot vol duurzaamheid’ aan staatssecretaris Van Dam

29 februari 2016


Bedrijfsleven tilt verduurzaming over de gehele linie naar het volgende level Vandaag overhandigde Aalt Dijkhuizen, voorzitter van de Alliantie Verduurzaming Voedsel, een ‘stamppot vol duurzaamheid’, aan staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken. Aan de hand van de ingrediënten van […]

Opnieuw groei duurzame palmolie in voedingsmiddelen

11 juni 2015


In 2014 meer ‘Segregated’ duurzame palmolie dan ‘Book & Claim’ Het aandeel duurzame palmolie verwerkt door de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie in 2014 is 72%. Dit is opnieuw een groei in het aandeel duurzame palmolie “Ieder jaar zien we het aandeel duurzame […]