Transparantie

Het is van groot belang voor verdere verduurzaming in de levensmiddelenindustrie dat consumenten geïnformeerd worden over de effecten van productieprocessen op mens, dier en milieu. Dit helpt consumenten immers bij het maken van een weloverwogen keuze.

Een vertaling van interne bedrijfsprocessen en keteninspanningen naar duidelijke, begrijpelijke en accurate consumentencommunicatie over verduurzaming is en blijft een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven. Ze geven hier invulling aan door middel van rapportages, informatie op websites, informatie op de verpakking, communicatie via social media en via publicaties en evenementen. Een combinatie van informatiemiddelen is doorgaans het meest werkbaar en het meest effectief. Ondertussen neemt transparantie in de keten zelf toe door samenwerking tussen bedrijven en hun ketenpartners, branchegenoten en externe stakeholders.

Op www.duurzamereten.nl zijn inspanningen voor verduurzaming van veel bedrijven uit de voedselketen te vinden.

Gerelateerde artikelen

Staatssecretaris Van Dam en Alliantie Verduurzaming Voedsel-voorzitter Dijkhuizen ontvangen aanbevelingen over ketentransparantie

8 december 2016


Het afgelopen jaar lieten de Alliantie Verduurzaming Voedsel en het ministerie van Economische Zaken een verkenning uitvoeren rondom het thema ketentransparantie. Van etiket tot digitale productinformatie en van keurmerk tot website of app: de complexe vraag hoe bedrijven consumenten nog […]

Levensmiddelenindustrie verwelkomt EU Circular Economy Package

2 december 2015


FNLI: ‘Europees beleid goede basis voor circulaire economie’ Vandaag publiceerde de Europese Commissie het herziene Circular Economy Package. Hierin worden maatregelen aangekondigd om de Europese economie meer circulair te maken: afval wordt grondstof. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is […]

Alliantie Verduurzaming Voedsel reeds aan de slag met ordening keurmerken

7 januari 2016


Bedrijfsleven deelt zorgen ACM over duurzaamheidskeurmerken De Alliantie Verduurzaming Voedsel deelt de zorgen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over mogelijke onduidelijkheid rondom de betekenis van duurzaamheidskeurmerken en het vertrouwen van consumenten hierin. Daarom nam de Alliantie al eerder […]