Bestrijden zwerfafval

Met de ondertekening van de Raamovereenkomst Verpakkingen bereikte het verpakkende bedrijfsleven een akkoord gesloten met de Rijksoverheid en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) over een gezamenlijke aanpak van zwerfafval. Dit akkoord voorzag in de uitvoering van een Impulsprogramma Zwerfafval van 2007 tot en met 2010 en richtte zich op de volgende zaken:

  • Preventie en innovatie van verpakkingen en producten, zodat deze minder zwerfafval veroorzaken.
  • Intensivering van de handhaving door gemeenten met behulp van de bestuurlijke boete.
  • Het ontwikkelen van methoden om zwerfafval slimmer en effectiever op te ruimen.

De uitvoering van het Impulsprogramma wordt gecoördineerd door Stichting Nederland Schoon. Het verpakkende bedrijfsleven stelt jaarlijks 20 miljoen euro beschikbaar voor de aanpak van zwerfafval.

Overige Standpunten

  • Raamovereenkomst Verpakkingen 2013-2022

    Deze Raamovereenkomst geeft een nadere invulling aan de producentenverantwoordelijkheid uit het Besluit Verpakkingen voor de periode 2013-2022. Het is een groen akkoord met een sterke verbetering van de milieu-impact van verpakkingen in Nederland. Het bevat daarom onder andere een ambitieuze […]

    Lees verder
  • Afvalfonds Verpakkingen: collectieve uitvoering Raamovereenkomst

    Met de inwerkingtreding van de Raamovereenkomst Verpakkingen 2013-2022 is het Afvalfonds Verpakkingen opgericht om collectief uitvoering te geven aan de verplichtingen die producenten en importeurs hebben op grond van het Besluit Verpakkingen en de Raamovereenkomst. De FNLI is nauw betrokken […]

    Lees verder
  • Afvalbeheersbijdrage Verpakkingen

    Het Afvalfonds Verpakkingen heft de Afvalbeheersbijdrage Verpakkingen, die sinds 1 januari 2013 de Verpakkingenbelasting vervangt.Deze bijdrage dekt de kosten die worden gemaakt om uitvoering te geven aan de Raamovereenkomst. De belangrijkste kosten hebben betrekking op het inzamelen, verwerken en vermarkten […]

    Lees verder
  • Nedvang: inzameling en hergebruik verpakkingsafval

    De FNLI is ook actief betrokken bij de stichting Nedvang (“Nederland van Afval naar Grondstof”). Nedvang regisseert de gescheiden inzameling en het hergebruik van verpakkingsafval. Nedvang is opgericht voor en door producenten en importeurs die verpakte producten op de markt […]

    Lees verder
  • Kennisinstituut Duurzaam Verpakken

    Met de inwerkingtreding van de Raamovereenkomst Verpakkingen 2013-2022 is het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) opgericht. In het KIDV zijn het verpakkende bedrijfsleven (waaronder de FNLI), de Rijksoverheid, Nederlandse gemeenten en ook de wetenschap vertegenwoordigd. Het voornaamste doel van het KIDV […]

    Lees verder
  • Gescheiden inzameling en recycling plastic verpakkingsafval

    “Plastic afval kun je beter scheiden. Dat weet toch iedereen?” Via deze ‘Plastic Heroes’ campagne worden burgers bewust gemaakt van het belang van het scheiden van plastic verpakkingsafval, onder andere door aandacht te besteden aan de vraag wat er met […]

    Lees verder
  • Preventie: duurzame verpakkingsoplossingen

    Levensmiddelenfabrikanten werken aan de verduurzaming van hun verpakkingen. Op de website van het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) zijn inspirerende voorbeelden van duurzame verpakkingsoplossingen van het bedrijfsleven te vinden. FacebookTwitterLinkedin

    Lees verder
  • Circulaire economie

    In een toenemende en innovatieve circulaire economie is nauwelijks sprake meer van afval. Bijproducten vinden een nuttige toepassing, die voldoet aan eisen met betrekking tot milieu en menselijke gezondheid. De FNLI hecht een groot belang aan verdere ontwikkeling van de […]

    Lees verder

Gerelateerde artikelen

“De uitkomsten van het onderzoek hebben ons ook verrast”

11 mei 2015


Interview Philip den Ouden, directeur FNLI en mede-opdrachtgever consumentenonderzoek TNS NIPO over statiegeld TNS NIPO heeft onlangs een onderzoek gehouden onder consumenten over plastic recycling en Plastic Heroes. In het onderzoek stond ook een aantal vragen over het plan om […]

FNLI zet stappen om reclame gericht op kinderen verder te beperken

8 december 2016


De FNLI heeft besloten om stappen te zetten om reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen verder te beperken. De FNLI verwacht niet dat deze verdergaande reclamebeperkingen de prevalentie van overgewicht en obesitas zullen terugdringen zoals er ook geen bewezen effecten […]

Levensmiddelenindustrie werkt aan terugdringen minerale oliën in verpakkingen

2 mei 2016


FNLI pleit sinds 2012 voor EU-wetgeving Vanavond besteedt TV-programma Radar aandacht aan minerale oliën in verpakkingen van voedingsmiddelen. Minerale oliën kunnen met name voorkomen in verpakkingen gemaakt van gerecycled papier en door het gebruik van inkten op verpakkingen. Veel van […]