Duurzaam inkopen

Duurzaam inkopen door de overheid levert potentieel een belangrijke bijdrage aan verduurzamingsprocessen in het bedrijfsleven. Zo ook voor voedsel en dranken: met haar inkoopbeleid kan de overheid de verduurzaming in de agrifoodketen bevorderen, de marktvraag naar duurzamer geproduceerd voedsel vergroten, en het goede voorbeeld geven aan private inkopers van voedsel.

De FNLI is daarom groot voorstander van een ambitieus inkoopbeleid dat de toon zet voor verduurzaming van voedsel, en dat lopend privaat en publiek beleid hieromtrent kracht bij zet. Momenteel zien we echter een grote discrepantie tussen de wijze waarop de levensmiddelenindustrie werkt aan verduurzaming van grondstofketens en productieprocessen, en de wijze waarop de overheid duurzamer voedsel inkoopt. Daarenboven sluit ook het duurzaam inkoopbeleid niet meer aan op het overheidsbeleid omtrent verduurzaming van voedsel, dat de laatste jaren sterk is ontwikkeld. Dit leidt ertoe dat de Nederlandse levensmiddelenindustrie geen stimulans tot verduurzaming ervaart vanuit de inkoop van voedsel door de Nederlandse overheid.

De afgelopen jaren heeft duurzame ontwikkeling in bedrijfssectoren een grote vlucht genomen, zo ook in de agrifoodsector. Het is van belang dat het duurzaam inkoopbeleid van de overheid weer datgene gaat doen waarvoor het bedoeld is: verduurzaming bevorderen, versnellen en het goede voorbeeld geven aan het bedrijfsleven.

De FNLI geeft de overheid op drie aspecten concrete aanbevelingen om de duurzame inkoop van voedsel en dranken door de Nederlandse overheid te verbeteren, en de afstand tussen het inkoopbeleid op papier en de dagelijkse inkooppraktijk te verkleinen.

  1. Aansluiting van duurzaam inkopen op overheidsbeleid verduurzaming voedsel
  2. Leren van de duurzame koplopers uit het bedrijfsleven
  3. Verbeteren van ketensamenwerking om duurzaam inkopen te organiseren

De aanbevelingen zijn te lezen in deze notitie. De FNLI gaat hierover graag in gesprek met de overheid en stakeholders.

Overige Standpunten

  • Biodiversiteit

    Biodiversiteit en sterke ecosystemen (bijvoorbeeld bodems, bossen en wateren), zijn onder andere noodzakelijk voor voldoende beschikbaarheid van agrarische grondstoffen. Tegelijkertijd kan de winning en productie van grondstoffen voor de levensmiddelenindustrie bijdragen aan biodiversiteitsverlies en ecosysteemdegradatie. Het is voor een gezonde […]

    Lees verder
  • Dierenwelzijn

    Naast de groei van het bovenwettelijke dierenwelzijnssegment (scharrelvlees en -eieren, weidemelk, biologische producten etc.), werkt de levensmiddelenindustrie samen met haar leveranciers ook aan de verbetering van dierenwelzijn in de reguliere veehouderij. Het verbeteren van dierenwelzijn enerzijds en het vergroten van […]

    Lees verder
  • Duurzame palmolie

    Palmolie is de meest gebruikte plantaardige olie ter wereld. Palmolie is een belangrijke grondstof voor de levensmiddelenindustrie en wordt als natuurlijke grondstof in veel producten verwerkt, zoals margarine, koekjes en snacks, maar ook bijvoorbeeld in shampoo, lippenstift en zeep. De […]

    Lees verder
  • Internationaal Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen (IMVO)

    Grondstofverduurzaming betekent ook een goede omgang met arbeidsomstandigheden, mensenrechten en economische ontwikkeling van leveranciers, zowel in Nederland als daarbuiten. Vooral in complexe internationale ketens vergt maatschappelijk verantwoord ondernemen een actieve samenwerking tussenlevensmiddelenfabrikanten en ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties. De Nederlandse […]

    Lees verder

Gerelateerde artikelen

Levensmiddelenindustrie: ‘meer focus op product en merk, minder op relatie met retail’ Top Topics onderzoek toont prioriteiten FMCG-branche

14 maart 2014


In 2014 is ‘product- en merkaanbod’ het belangrijkste onderwerp in de boardroom van de levensmiddelenindustrie. Voor directieleden in de foodretail is ‘economie en consumentenvraag’ de topprioriteit voor dit jaar. Dit blijkt uit het Top Topics FMCG brancherapport 2014, dat FNLI […]

‘(On)duurzame producten bestaan niet’

17 februari 2015


Reactie op artikel in Vonk (Volkskrant) 14-2-15 uit naam van Philip den Ouden, directeur FNLI In een artikel dat op zaterdag 14 februari jl. verscheen in Volkskrant-bijlage Vonk pleit auteur Gustaaf Haan voor een ommekeer in het debat over duurzaam […]

Campina wint FNLI Merk van het Jaar award 2014 Coca-Cola merk met meest herkenbare verpakking

30 oktober 2014


Dit jaar is Campina door de Nederlandse supermarktklant verkozen tot Merk van het Jaar 2014. Op de tweede en derde plaats eindigden respectievelijk Mona en Douwe Egberts. De Merk van het Jaar awards werden vandaag voor de achtste achtereenvolgende keer […]