Duurzame palmolie

Palmolie is de meest gebruikte plantaardige olie ter wereld. Palmolie is een belangrijke grondstof voor de levensmiddelenindustrie en wordt als natuurlijke grondstof in veel producten verwerkt, zoals margarine, koekjes en snacks, maar ook bijvoorbeeld in shampoo, lippenstift en zeep.

De mondiale vraag naar palmolie stijgt, enerzijds vanwege de toenemende welvaart in landen als China en India, anderzijds vanwege een toenemend gebruik van palmolie als grondstof voor biobrandstoffen. Dit leidt tot een uitbreiding van het oliepalmareaal in de productielanden. De FNLI is zich bewust van de zorg dat dit in bepaalde gevallen ten koste gaat van het tropisch regenwoud. Ook is zij zich bewust van de zorgen die er bestaan ten aanzien van arbeidsverhoudingen op plantages en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. De FNLI zet zich op zowel nationaal als internationaal niveau in voor het verduurzamen van de mondiale palmolieproductie en is lid van de Roundtable on Sustainable Palmoil (RSPO) en deelnemer aan de Taskforce Duurzame Palmolie.

Het aandeel duurzame palmolie verwerkt door de Nederlandse voedingsindustrie bedroeg in 2013 61%. Hiermee is opnieuw een groei in het aandeel duurzame palmolie te zien, ten aanzien van het jaar ervoor. Dit blijkt uit de rapportage van de Task Force Duurzame Palmolie. De Taskforce Duurzame Palmolie, waar de FNLI aan deelneemt, heeft zich ten doel gesteld om ervoor te zorgen dat eind 2015 alle, voor de Nederlandse markt bestemde, palmolie duurzaam is.

Overige Standpunten

  • Duurzaam inkopen

    Duurzaam inkopen door de overheid levert potentieel een belangrijke bijdrage aan verduurzamingsprocessen in het bedrijfsleven. Zo ook voor voedsel en dranken: met haar inkoopbeleid kan de overheid de verduurzaming in de agrifoodketen bevorderen, de marktvraag naar duurzamer geproduceerd voedsel vergroten, […]

    Lees verder
  • Biodiversiteit

    Biodiversiteit en sterke ecosystemen (bijvoorbeeld bodems, bossen en wateren), zijn onder andere noodzakelijk voor voldoende beschikbaarheid van agrarische grondstoffen. Tegelijkertijd kan de winning en productie van grondstoffen voor de levensmiddelenindustrie bijdragen aan biodiversiteitsverlies en ecosysteemdegradatie. Het is voor een gezonde […]

    Lees verder
  • Dierenwelzijn

    Naast de groei van het bovenwettelijke dierenwelzijnssegment (scharrelvlees en -eieren, weidemelk, biologische producten etc.), werkt de levensmiddelenindustrie samen met haar leveranciers ook aan de verbetering van dierenwelzijn in de reguliere veehouderij. Het verbeteren van dierenwelzijn enerzijds en het vergroten van […]

    Lees verder
  • Internationaal Maatschappelijke Verantwoord Ondernemen (IMVO)

    Grondstofverduurzaming betekent ook een goede omgang met arbeidsomstandigheden, mensenrechten en economische ontwikkeling van leveranciers, zowel in Nederland als daarbuiten. Vooral in complexe internationale ketens vergt maatschappelijk verantwoord ondernemen een actieve samenwerking tussenlevensmiddelenfabrikanten en ketenpartners, overheden en maatschappelijke organisaties. De Nederlandse […]

    Lees verder

Gerelateerde artikelen

Tweede Kamer geeft circulaire economie een “boost” met fosfaat-motie

9 maart 2016


Levensmiddelenindustrie: “Afval bestaat niet; alles is grondstof!” Den Haag, 9 maart 2016 – Gisteren nam de Tweede Kamer een motie aan van Remco Dijkstra (VVD) en Agnes Mulder (CDA), waarin het kabinet wordt opgeroepen zich in te spannen voor het […]

Alliantie Verduurzaming Voedsel verwelkomt ordening voedselkeurmerken Milieu Centraal

17 oktober 2016


De Alliantie Verduurzaming Voedsel, het samenwerkingsverband van LTO Nederland, FNLI, CBL, KHN en Veneca, is positief over het feit dat Milieu Centraal een ordening heeft aangebracht in het landschap aan duurzaamheidskeurmerken. De ordening is gebaseerd op de beoordelingssystematiek voor solide […]

Alliantie Verduurzaming Voedsel reeds aan de slag met ordening keurmerken

7 januari 2016


Bedrijfsleven deelt zorgen ACM over duurzaamheidskeurmerken De Alliantie Verduurzaming Voedsel deelt de zorgen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over mogelijke onduidelijkheid rondom de betekenis van duurzaamheidskeurmerken en het vertrouwen van consumenten hierin. Daarom nam de Alliantie al eerder […]