Het meten van verduurzaming

Het meten van het verduurzamingsniveau van een bedrijf, productieproces of levenscyclus van een product is geen doel op zich, maar vormt een belangrijke basis voor procesoptimalisatie, ketenverantwoordelijkheid, borging van duurzaamheidsstandaarden en rapportage over verduurzamingsresultaten. Het is van groot belang dat bij elke meting helder inzichtelijk wordt gemaakt welke duurzaamheidsaspecten bemeten worden, op welke manier dit gebeurt en in welke eenheden. Harmonisatie van de diverse (inter)nationale meetmethoden, zoals gebeurt in onder andere BSCI, GSCP, AIM PROGRESS, en the Food SCP Round Table, vereenvoudigt internationaal duurzaam ondernemen.

Overige Standpunten

  • Keurmerken

    Certificering van grondstoffen, productieprocessen en eindproducten, met of zonder visueel consumentenkeurmerk, is een manier om onderdelen van verduurzaming in de keten te borgen. Sommige certificeringsprogramma’s zijn gekoppeld aan een consumentenkeurmerk. Keurmerken kunnen een manier zijn om producten met bepaalde verduurzamingskenmerken […]

    Lees verder

Gerelateerde artikelen

Opnieuw groei duurzame palmolie in voedingsmiddelen

11 juni 2015


In 2014 meer ‘Segregated’ duurzame palmolie dan ‘Book & Claim’ Het aandeel duurzame palmolie verwerkt door de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie in 2014 is 72%. Dit is opnieuw een groei in het aandeel duurzame palmolie “Ieder jaar zien we het aandeel duurzame […]

‘Overheid moet inkoopbeleid moderniseren om verduurzaming voedsel te stimuleren’

21 januari 2016


Op 28 januari a.s. debatteert de Tweede Kamer over duurzaamheid en milieu. Duurzaam inkopen door de overheid levert potentieel een belangrijke bijdrage aan verduurzamingsprocessen in het bedrijfsleven. Zo ook voor voedsel en dranken: met haar inkoopbeleid kan de overheid verduurzaming […]

Alliantie Verduurzaming Voedsel reeds aan de slag met ordening keurmerken

7 januari 2016


Bedrijfsleven deelt zorgen ACM over duurzaamheidskeurmerken De Alliantie Verduurzaming Voedsel deelt de zorgen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over mogelijke onduidelijkheid rondom de betekenis van duurzaamheidskeurmerken en het vertrouwen van consumenten hierin. Daarom nam de Alliantie al eerder […]