Aanscherping regels over kinderreclame vanaf vandaag van kracht

Aanscherping regels over kinderreclame vanaf vandaag van kracht

1 februari 2019


Den Haag, 1 februari 2019        Per 1 februari is de Reclamecode voor Voedingsmiddelen aangescherpt. De wijziging houdt in dat producenten geen kinderidolen meer gebruiken op hun voedselverpakkingen en Point of sale materiaal als hun producten niet voldoen aan de voedingskundige criteria. Licensed media characters gericht op kinderen tot 7 jaar mogen überhaupt niet meer worden toegepast. Bedrijven hebben nu uiterlijk 17 maanden de tijd om deze aanpassing door te voeren.

De Reclamecode van Voedingsmiddelen bepaalt dat reclame aan strenge eisen moet voldoen. Zo is het gebruik van kinderidolen al jaren beperkt in reclame op TV, print, sport- evenementen, scholen, online, etc. Een bestaande uitzondering, waarbij deze idolen nog wel te zien waren op verpakkingen en Point of Sale (POS) materiaal, wordt met deze verandering van de reclamecode ingeperkt. Deze aanpassing geeft uitvoering aan o.a. de afspraak die is opgenomen in het Preventieakkoord.

De aanpassing houdt in het kort in dat:

  1. Gebruik van kinderidolen die aantrekkelijk zijn voor kinderen van 0-7 jaar, zoals Dora, Simba en Minions, op verpakkingen van en POS-materiaal voor voedingsmiddelen niet langer is toegestaan.
  2. Kinderidolen die aantrekkelijk zijn voor kinderen van 7-13 jaar uitsluitend gebruikt mogen worden op verpakkingen van en POS-materiaal voor voedingsmiddelen die voldoen aan de voedingskundige criteria bij de Reclamecode voor Voedingsmiddelen.

Op de site van de Stichting Reclamecode is de complete Reclamecode te vinden.